Det finns väl inte någon som undgått att höra om upploppen som drabbat Rinkeby två nätter i rad denna vecka. Säkerligen är ni många som i likhet med mig har blivit upprörda och oroliga. Jag kan också tänka mig att det är fler än jag som tyvärr inte blivit förvånade. Det är absurt att det ska behöva vara så, men utifrån de oroligheter som vi redan sett i våra storstäder är vi många som  har förutspått denna fruktansvärda utveckling. Någon som däremot verkar mer eller mindre tagen på sängen är integrationsminister Nyamko Sabuni.

Aftonbladet skriver att integrationsminister Nyamko Sabuni är bestört över kravallerna, och fortsätter med att citera henne: ”– Oavsett orsak så finns det inga samhällsproblem som ursäktar ett sådant här beteende. Det får inte komma till en situation där ambulans och polis är rädda för att åka ut till vissa områden. Medborgarna i Rinkeby förtjänar samma trygghet som alla andra.”  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7270907.ab

Jag kan inte låta bli att undra hur man kan bli bestört över händelser som varit väntade. Upprörd, arg, ledsen, det hade jag inte ifrågasatt. Men bestört? Dessutom kan jag inte låta bli att undra varför inget gjorts långt tidigare om nu medborgarna i Rinkeby förtjänar samma trygghet som alla andra. Är det för att Nyamko Sabuni, som borde vara mest insatt av oss alla, helt enkelt varit ovetande om de problem som finns, eller är det för att hon valt att av något obegripligt skäl låta bli att agera? Oavsett vilket så är det en skandal.

En ännu värre skandal blir det med hänvisning till att det inte är första gången som integrationsministern visar prov på skrämmande passivitet. När det i mars innevarande år äntligen uppmärksammades att judar i Malmö utsattes för förföljelser av muslimer var vi många som under en längre tid tillbaka förfasats över det som pågick. Nyamko Sabuni däremot hävdade i Aktuellt den 8 mars att hon varit ovetande om händelserna.

Jag kan bara tala för mig själv, men när vi har en integrationsminister som är antingen ovetande eller också ovillig att agera, är det då inte uppenbart att det är fråga om inkompetens av det värre slaget? Ni får avgöra själva.

