Jag blir nu för tiden kallad islamofob av en och annan meningsmotståndare. Den definition av begreppet islamofobi som dessa personer lutar sig emot är den som finns på Wikipedia, och den lyder på följande sätt:
Islamofobi syftar på rädsla eller fördomar riktade mot muslimer och islam. Termen används med varierande betydelse och fenomenet är omtvistat, men det åsyftar vanligen dels en omotiverad rädsla för och motvilja mot islam och muslimer, dels på kampanjer mot islam och muslimer som motiveras av denna fientlighet. Islamofobiska uppfattningar har vanligtvis att göra med att man utgår ifrån en samhällsbild där muslimer och muslimska värderingar ses som fundamentalt skilda från det som uppfattas som västerländsk kultur och religion. I detta ingår ibland också uppfattningar om och skildringar av muslimer som ett homogent kollektiv.
En invändning mot begreppet islamofobi är att det blandar samman kritik mot islam som religion med stigmatisering av muslimer. I en artikel i Dagens Nyheter kritiserar författaren Torbjörn Elensky att begreppet islamofobi används som ett ”skrämselord” för att tysta kritik av religiösa och politiska organisationer och institutioner.[1]
I en artikel i Expressen anser författaren och frilansjournalisten Dilsa Demirbag-Sten att det är fel att islamofobi likställdes med rasism och antisemitism, utan att det vore mer korrekt att kalla det ”muslimofobi”, eftersom detta uttryck betonar att denna omotiverade rädsla är riktade mot en religiös grupp och inte mot en ideologi.[2]
Som det uttryckligen anges i definitionen avser begreppet omotiverad rädsla eller fördomar riktat mot islam eller muslimer. Den som, utan att ha en förutbestämd uppfattning om vad jag tänker och känner, sätter sig och i lugn och ro begrundar och försöker förstå vad jag skrivit i mina inlägg och kommentarer i denna blogg kommer att se att jag varken känner någon rädsla för eller hyser några fördomar mot muslimer som homogen grupp.
Hur är det då med islam? Har jag visat på några fördomar mot denna religion? Svaret är enkelt. NEJ! De påståenden som jag framför i mitt blogginlägg om islam och demokrati är styrkta med källor. Det finns inga påståenden som är gripna ur luften, utan varje gång jag hävdat att något är på ett visst sätt så har jag en styrkt grund för detta. De källor som jag använt får dessutom ses som tillförlitliga då dessa utgörs av rapporter, dokumentärer och artiklar från etablerad media. Var och en som betvivlar detta är välkommen att kontrollera mina källor.
Hur är det då med rädsla för islam? Här får jag väl medge att visst, en viss rädsla hyser jag. Men det är knappast mot religionen i sig. Den är som vi alla vet inget levande väsen, utan för att se det hela riktigt krasst, bara en text i en bok. Jag kan omöjligt vara rädd för det som står i en bok, för en text kan inte skada någon! Det jag däremot är rädd för är att delar av det som står i boken, eller en tolkning av det som står i den, skall utföras i praktisk handling. Och detta är ingen omotiverad rädsla, eftersom boken bevisligen används för att rättfärdiga handlingar och värderingar som är rent av barbariska. Till exempel att små flickor gifts bort, att människor får sina händer avhuggna eller stenas till döds, att kvinnor ses som mindre värda än män, att alla som inte följer profeten Muhammeds ord är orena och därmed mindre värda. Och så vidare och så vidare.
Sådana handlingar och värderingar skrämmer mig. Och jag antar att det skrämmer många fler än mig. Gör det oss alla till islamofober? Eller till fullt friska människor som bara reagerar på något som går stick i stäv med mänskliga rättigheter? Det är upp till dig som läser detta att avgöra. Vill ni kalla mig islamofob för att jag skräms av att människor behandlas på ett barbariskt eller förtryckande sätt, så får jag vara stolt över att kallas islamofob!
Pauline skriver:
Intressant läsning helt klart! Hade ingen aning om vad en Islamofob var! Men nu vet jag att inte jag är en sådan heller 😉
Ha en fin helg!
Therese Borg skriver:
Skönt då att du vet det nu. Jag är glad att kunna bidra med något 😉
Ha en riktigt bra helg du också Pauline!
KennethPe skriver:
Den tilltagande islamofobin i den civiliserade (Väst)världen är ett tillfriskningstecken.
‘Evil will prevail when good men do nothing’
-Edmund Burke-
michaeleriksson skriver:
Själv är jag också mycket irriterad över hur en del ord används tex `som ett ”skrämselord” för att tysta kritik av religiösa och politiska organisationer och institutioner’.
(Jfr. tex en nylig artikel om rasism.
Om vi tittar just på ”islamofobi” så används det ofta om människor som har negativa åsikter bara om islamister (och alltså egentligen vore islamistofoba). Ett annat problem är att typiskt utgås från att allting som slutar på ”-fobi” är irrationellt och fördomsfullt. Strängt taget behöver detta inte vara fallet, vilket man kan se på tex ”akrofobi” (höjdskräck). Överhuvudtaget är utvidgning av medicinska suffix till en politisk eller sociologisk kontext tveksam, då man (misstänker jag) har gjort detta med retoriska baktankar.
Kanske skulle ni sverigedemokrater starta ett litet experiment: Kalla meningsmotståndare SD-foba om de kallar er (tex) islamofoba.
Therese Borg skriver:
Låter som en ganska bra idé det där med SD-fobi. Kanske skulle prova att börja använda begreppet och se om det får en definition på Wikipedia det också 😉
michaeleriksson skriver:
Länken verkar vara trasig:
http://www.aswedeingermany.de/50LanguageAndWriting/50Racism.html
kicki skriver:
Alla former av fanatism är farliga. Flertalet muslimer i Sverige är inte fanatiska, men vi kan faktiskt inte blunda för att det finns ett antal som är det. Det finns imamer som talar om jihad och mer eller mindre kräver att de ska få stifta egna lagar i Sverige. Halalslakt, sharialagar mm, sådant som faktiskt inte hör hemma i ett modernt samhälle.
Therese Borg skriver:
Du har så rätt i det du skriver Kicki!
LN skriver:
Therese, tala svenska!
Vi lider ingen brist på ord:
man kan vara muslim, islamist, islamvän, islamkramare, islamskeptiker, islamantagonist, islamfiende, men framför allt kan man vara anti-islamist,, en hedersbenämning precis som antinazist, antifascist eller antikommunist.
Finns ingen anledning att smyga omkring i busken och anamma islamkramarnas pseudopsykiatriska vokabulär.
Vi som har läst på vet att det i princip inte är någon skillnad mellan hitlerism (nazism) och mohammedanism (islam). Liksom det i Tredje riket fanns antinazister, likgiltiga, ljumma nazister, och övertygade, aktiva och i anden brinnande nazister, finns det antiislamister, likgiltiga muslimer, ljumma muslimer även kallade moderata (!!!) sådana och troende, i anden brinnande, muslimer.
Åkessons uttalande om muslimer är det sannaste han har sagt.
Stå på dig – du har rätt!
Historien kommer att visa att du hade rätt!!,
.
LN skriver:
”Yes, I have the article from the Local. I will do something.!”
skrev Baron Bodissey på GatesofVienna,blogspot.com,
så kolla upp Gates of Vienna, skall bli spännande att få se
vad han har totat ihop. Tyvärr är han ofta litet för snäll!
Kör hårt!
LN skriver:
Post Scriptum
Klockan fem i morse glömde jag bort att omnämna den kategori muslimer som jag själv har stor respekt för,
nämligen EX-MUSLIMERNA – inte de som visserligen under dödshot har konverterat till annan religion, utan de som verkligen har insett vad islam står för och har krängt av sig den vidriga religiösa tvångströjan och sedan öppet och frimodigt står för sin bedrift. De har fan i mig gjort en ”trosresa”!
—————————–
”I oppose Islam for the simple reason that Islam opposes me.” – Pat Condell
Fredrik skriver:
Jag tror ganska många svenskar skulle bli lite smårädda om de läst koranen. Här är några citat:
Sura 9, vers 29 (9:29)
” Kämpa mot dem som, trots att de förr fick ta emot en uppenbarad skrift (judar och kristna), varken tror på Allah eller den yttersta dagen, och som inte förbjuder det som Allah eller hans sändebud har förbjudit, och inte iaktar den sanna religionens bud – kämpa mot dem tills dess de erkänner sig besegrade och frivilligt betalar skyddsskatten”
33:27
”Och han gav eder deras (de otrognas) land och hem, deras ägodelar och ett land, som ni aldrig beträtt i arv, ja Gud är allsmäktig.”
Muslim 19:4366
Allahs budbärare sade:”Jag skall förvisa Judarna och de Kristna från den Arabiska halvön och kommer inte att lämna kvar några andra än muslimer.”
Bukhari 53:386
”Vår profet, Allahs budbärare har beordrat oss att strida mot er tills ni dyrkar Allah ensamt eller betalar skyddsskatten; och vår profet har berättat för oss att vår Herre säger: ”Den bland oss som dödas skall komma till Paradiset för att leva ett så lyxigt liv som han aldrig sett och den bland oss som överlever skall bli er överherre.”
48:29
”Muhammed är Guds apostel och de som följer honom är fruktansvärda mot de otrogna men barmhärtiga mot varandra.”
5:56 (5:51)
”Ni som tror, tag ej judarna eller de kristna som beskyddare. De äro ju varandras beskyddare, och den av eder som tager dem beskyddare, hör dem till. Gud vägleder förvisso ej de orättfärsiga människorna.”
2:220
”Gift er inte med månggudadyrkande (kristna) kvinnor, om de inte övergår till islam. Låt heller inte era kvinnor ingå äktenskap med månggudadyrkare, om de inte konverterar till islam.”
4:91
”De skulle önska att ni blev otrogen liksom de själva…. Skaffa er inte några beskyddare ibland dom förrän de konverterat till islam. Om de vänder er ryggen så och döda dom, varhelst ni finner dom. Och skaffa er inte någon beskyddare eller hjälpare ibland dom.”
5.37
Deras lön, som bekämpa Gud och hans apostel och anstifta ofärd på jorden, varder blott, att de dödas eller korsfästas, eller att deras händer och fötter avhuggas korsvis, eller att de förvisas ur landet.
2:187
”Döda dom varhelst ni påträffar dom och driv ut dem från varje plats, från vilken de driver ut er, …… och strider de mot er, så döda dem! Sådan är de otrognas lön!”
8:17
”I haven ej heller dödat dem, utan det var Gud som dödade dem. Inte heller var det du, som slungade, när du slungade, utan det var Gud som slungade……”
47:4
När ni möter dem som är otrogna, så halshugg dem, tills ni anställt ett blodbad bland dem! Slå dem då i bojor.
9.29
Strid mot dem till vilka skriften blev given, men som ej tro på Allah och den yttersta dagen, ej helighålla vad Gud och hans apostel förklarat heligt, och ej bekänna sig till islam, tills de villigt giva tribut och ödmjuka sig.
Tabari IX: 69
Profeten sade: Att döda otrogna är en bagatell för oss.