Jag har hört ganska många gånger om motioner som fått avslag i fullmäktigeförsamlingar landet igenom, av det enda skälet att det är SD som lagt dessa motioner. Ofta med följden att något annat parti senare lagt en snarlik motion, som då helt plötsligt fått bifall. Det kan ju tyckas minst sagt förvirrande, att ett förslag som först är så dåligt helt plötsligt kan vara så bra…

Det hände något liknande igen förra veckan, i kommunen som jag kallar för X. En fullmäktigeledamot för SD i den aktuella kommunen berättar:

I tisdags var det åter dax för KF – möte här i X. På mötet tog man upp en motion där vi från SD ville uppföra en s k laddstolpe för elbilar. Kommunen kommer under de närmaste åren att byta ut sina bilar för att införskaffa miljösmarta fordon för t ex hemtjänsten. Resultatet blev AVSLAG från samtliga övriga partier i KF.

Man undrar vad som håller på att hända. Det är tragiskt att folk har valt in partier som går emot sina egna värderingar bara för att rösta ned det som kommer från SD. Aldrig förr har partierna varit så enade som när det gäller att rösta ner våra motioner. På kvällen körde vi hem en gammal dam som sitter för M. I bilen sa hon att hon ångrade sig att hon inte röstade för vår motion då hon tyckte den var bra. Fy Fan säger jag bara.. Medborgarna skulle bara veta hur det går till.

Jag instämmer fullt ut i det sista: Medborgarna skulle bara veta hur det går till. Det är därför jag skriver det här. För att uppmärksamma människor på att det tydligen är viktigare för många politiker att sätta sig emot SD, än att göra det som de fått väljarnas förtroende att göra, det vill säga förbättra samhället. Det är upp till var och en att bilda sin egen uppfattning om huruvida detta är rätt eller fel sätt att agera på, om det är demokratiskt eller inte, men i mina ögon liknar det sandlådenivå och har inget med vare sig ansvar för samhället eller respekt för medmänniskor att göra.

