Nu är det tydligen dags för fler så kallade missuppfattningar. Undrar hur det kan komma sig att sådana frekvent uppstår så fort det har med SD att göra? Jag börjar nästan tro att man vill missuppfatta…

Ja, det stämmer att SD-gruppen lämnade gudstjänsten i Storkyrkan idag. Och jodå, det stämmer att det var på grund av kraftiga reaktioner på det som sades i predikan. Men det stämmer inte att SD-gruppen reagerade negativt på uttalandet om att man inte ska dömas efter varifrån man kommer. SD står som bekant för öppen svenskhet.

Det som väckte sådana starka reaktioner var däremot det faktum att demonstrationerna mot rasism (som i vanlig förvirrad oordning blev till demonstrationer mot SD) framställdes som något bra och hedervärt. Detta trots att deltagarna i dessa demonstrationer till en del utgjordes av just de vänsterextrema grupper som gjort det till sin livsuppgift att med mer eller mindre odemokratiska och våldsamma metoder motarbeta SD.

Det outtalade men ändå tydliga budskapet från predikstolen var alltså att vänsterextrema grupper som inte respekterar demokratins grundpelare bör stödjas i sin förföljelseliknande kamp mot sverigedemokrater. Smaklöst, skamligt, ja näst intill ofattbart att svenska kyrkan visar prov på så dåligt omdöme. Vad Jimmie Åkesson har att säga om det inträffade kan ni se nedan. För egen del är jag så upprörd över detta agerande att jag nu beslutat mig för att gå ur svenska kyrkan. Jag ser ingen rim och reson i att låta en del av min lön varje månad finansiera en verksamhet som visar sitt stöd för extremistgrupper!

Mer: SvD, SvD, Expressen, ekuriren, P4, SvD, Studio ett, ekuriren

När biskopen hyllar det politiska våldet.

UPPDATERING

Ett videoklipp från demonstrationen i Stockholm.

