Några dagar efter valet innevarande år startades facebook-gruppen Sverigedemokrater mot rasism och främlingsfientlighet på mitt initiativ. Jag kände att det var dags att ta ställning och tydligt visa att vi tar avstånd från rasism och främlingsfientlighet.

I dagens Folket kunde jag läsa att det bildats en ny förening i Eskilstuna. Den är politiskt obunden och kallas Emron , som står för ”Eskilstunabor mot rasism och nedskärningar”.  Detta borde ju vara jättebra, det faktum att vi nu är fler som organiserar oss mot rasismen! Faktiskt så hade det varit suveränt om vi hade kunnat slå oss ihop, starta en gemensam kampanj eller något liknande. Men det lär nog inte hända. För trots att föreningen är politiskt obunden, trots att den säger sig vilja kämpa mot alla former av förtryck, så har dess medlemmar nu beslutat sig för att demonstrera mot mig och mina partikamrater i samband med kommunfullmäktigesammanträdet på torsdag. Det känns ju inte ett dugg fördomsfullt eller förtryckande…

Nåja, vi får väl kämpa på mot rasismen utan Emrons hjälp. Vi verkar i alla fall ha lite mer grepp om vad rasism är för något, och det kan säkert underlätta.

