Nu är jag tillbaka igen. Har inte haft tillgång till  internet mer än sporadiskt under helgen när jag var i Stockholm, och igår kväll när jag kom hem hade jag så mycket att göra att bloggen fick vänta. Men nu så ska jag berätta om vad lördagens kommunkonferens hade att bjuda på.

Dagen började med tidig uppstigning, och sen blev jag upphämtad av kanslichefen Mikael Valtersson. Med några stopp på vägen för att hämta upp konferensens mötesordförande Joakim Larsson och säkerhetsansvarige Bengt Malmberg begav vi oss mot mässan i Älvsjö. När vi väl kom fram var det gott om poliser och säkerhetsvakter på plats, och lokalen genomsöktes med bombhundar. Kändes utan tvivel tryggt och bra. Kort därefter började alla deltagare checka in, och det var jätteroligt att gång efter annan titta upp från datorn och se trevliga partikamrater, som jag i många fall tidigare bara haft kontakt med via facebook, stå framför mig. Det blev en hel del handskakningar och kramar. Lite mindre trevligt kändes det att checka in en och annan som kom fram och uppvisade presskort med välbekant namn på… någon spontan lust att kramas kände jag garanterat inte i dessa fall.

När alla deltagare väl var på plats och vi alla hade fått lite kaffe och en chans att hinna gå runt och hälsa på varann så började konferensen. Björn Söder höll ett kort välkomsttal, några korta punkter på dagordningen avhandlades, och därefter följde ett antal föredrag. Vi fick först av allt lyssna på Christian Westling som berättade om etableringsreformen. Därefter lyssnade vi på två representanter från Haro, som pratade om valfrihet när det gäller barnomsorg. Det de hade att säga var väldigt intressant, och jag kände så väl igen mig i en del av det de berättade om.

Efter en trevlig lunch, då jag hann prata med lite fler partikamrater och leta rätt på ”sörmlandsgänget”, höll Ian Wachtmeister tal. Det går inte att säga annat än att det var en av dagens stora höjdpunkter. Inte nog med att han är en god talare, han hade också väldigt mycket vettigt att framföra. Dessutom fick han oss alla att skratta gott mer än en gång, med sina klarsynta och mycket skarpa skämt. Lite extra roligt kändes det också då jag hade äran att få överlämna en blomma till Ian och fick skaka hand med honom. Jag agerade blomsterflicka hela dagen och delade därmed ut blommor till alla talare, så det blev gott om handskakningar och kramar innan dagen var över. Och ett väldigt springande upp och ned på scenen! Lite synd att jag inte deltar i stegtävlingen i riksdagen, jag hade säkert vunnit stort efter lördagens insats 😉

Ian Wachtmeister

Mer utbildning följde. Vi fick information om bostadspolitik genom en representant från SABO, och sedan välbehövlig och underhållande mediaträning som Josef Fransson och Mattias Karlsson stod för. Därefter blev det en stunds avbrott för eftermiddagskaffe och mingel, och sen var det dags för Jimmie Åkesson att hålla tal. I vanlig ordning var det ett mycket bra och inspirerande tal, av en helt suverän partiledare!

Jimmie Åkessons tal, del 1.

Jimmie Åkessons tal, del 2.

Rapport, ca 5 min in i inslaget.

Per Ramhorn höll en avslutande föreläsning om LOV, och sen fick vi kort information om kommande utbildning som Christian Westling och Anders Westergren kommer att bistå med. Därefter förklarades mötet avslutat, och vi tog en paus i två timmar.

Under pausen passade vi i sörmlandsgänget på att checka in på hotellet och fräscha upp oss lite, och så samlades vi en kort stund för att prata om dagen och ta lite gott att dricka.

Stefan, Kenny, Kim och jag

Seppo

Adam och Christian

Sedan bar det av tillbaka till mässan, där en god middag , bra musik och underhållning väntade. Daniel Assai höll ett fint tacktal till Jimmie Åkesson, som därefter höll ytterligare ett bra tal. Björn Söder bjöd en kort stund senare på en tidsresa fram till år 2050, då han som gammal man höll ett oförglömligt tal som fick oss att skratta så tårarna nästan rann. Och slutligen fick vi lyssna till en mycket skicklig dragspelsmusiker som fick oss att klappa takten mer än en gång.

Björn Söder, del 1.

Björn Söder, del 2.

Björn Söder, del 3.

Tobias och Isak

Kim och Seppo

Kenny, Stefan och Adam

Marie, Thord och John

Jimmie Åkesson

Björn Söder år 2050

Efter middagen var vi många som dröjde oss kvar till bortåt midnatt för att prata och ha trevligt in i det sista, innan vi till slut drog oss tillbaka till hotellet och efter en stunds efterfest på ett av rummen konstaterade att en härlig dag nått sitt slut.

Jag avslutar med att framföra ett stort tack till alla härliga partikamrater för en riktigt trevlig kommunkonferens! Hoppas att vi ses snart igen.

