Jag läste just om julmust i Expressen. Ni vet, den där suveränt goda drycken som bidrar med det där lilla extra till julstämningen varje år. Men nu är det dags att tänka sig för. Det är inte så enkelt och okomplicerat detta med julmust. Den tid då vi helt enkelt bara kunde sätta oss vid julbordet och njuta av vår julmust, är numera en svunnen tid. För, hör och häpna, mat och dryck kan användas som politiska redskap i syfte att utestänga människor:

Anna Burstedt förklarar att mat är en viktig del av varje folks nationella identitet. Men hon ser en fara i att vissa grupper gör sig till tolk för vad som är tradition och identitet – i dessa tider när främlingsfientligheten ökar.

– Mat kan användas i politiskt syfte för att utestänga människor. Men den kan också vara gränsöverskridande. Man kan bjuda in andra till att dela sin julmust, säger hon.

Attans! Hur ska jag nu göra? Sluta dricka julmust, så att jag inte gör mig till tolk för vad som hör till ett traditionellt julfirande? Eller se till att bjuda alla andra om jag väljer att själv inta denna politiserade dryck? Kanske bör jag gå runt i hela hyreshuset och erbjuda en flaska till alla grannar innan jag ens tänker tanken på att öppna en egen flaska. I fall att de som känner sig lite sugna glömt att gå och handla. Risken finns ju annars att någon känner sig utestängd.

Frågan är dock vad som händer om någon inte VILL ta emot den julmust jag erbjuder… bör jag också avstå då? Så att jag inte är plump och kan tolkas som att jag gör skillnad på människor eller stänger andra ute genom att följa en tradition som jag är uppväxt med. Då måste det vara bättre att jag avstår, jag får slopa julmust till jul hädanefter. Så viktigt är det inte det här med svenska… förlåt, jag glömde censurera, det där ordet är exkluderande och dessutom finns vi inte, eller jo, men bara till och från, det beror på vem man ska tro på, Anna Burstedt nämnde nationell identitet men statsministern  hävdar att vi inte finns och han borde väl veta bättre, eller äsch, jag ger upp… s*****a traditioner.

Jag menar, jag kan ju inte dela upp människor i de som dricker julmust och de som inte dricker julmust. Speciellt inte om detta skulle kunna kopplas till etnicitet vilket ju i och för sig inte är möjligt med tanke på att svenska traditioner inte finns eftersom det inte finns några svenskar… Jag glömde censuren igen!!! Ber så mycket om ursäkt, verkligen. S*****a och s******r ska det vara. Så där, ordnat. Pust, blev lite svettigt där en stund. Hoppas verkligen att inte någon känt sig kränkt av min tanklöshet.

Tillbaka till ämnet. Jag får alltså passa mig riktigt noga till jul i år, så att jag inte råkar göra skillnad på människor genom mitt julmustdrickande. För att inte tala om julskinkan (Får jag skriva skinka, eller är ordet för nära kopplat till gris och därmed kränkande mot någon? Ber om ursäkt i så fall!) som ju kan ha en klart segregerande och utestängande effekt. Att vi inte förbjudit denna otjänliga och exkluderande människoföda för evigheter sedan är ju ett under. Att fortsätta dricka must och äta skinka är faktiskt rent ut sagt fientligt. Mot någon… eller mot julmusten… eller mot den stackars grisen…

Ärligt talat Anna Burstedt. Har vi inte reella problem att fokusera på i samhället idag? Måste varje liten detalj problematiseras och göras kvalfylld, när det skulle kunna vara så enkelt och oladdat och faktiskt bara glädjefyllt? Ska vi behöva ha dåligt samvete nu, alla vi som dricker julmust, och känna att vi kanske flirtar med ”främlingsfientliga krafter”? Är det den effekten du vill se? Eller vill du ha en klapp på axeln och ett diplom för dagens politiskt korrekta insats? Jag kan inte låta bli att undra!

