Det var länge sedan jag senast berättade något om vad som sker inom politiken för min egen del, så här kommer en liten uppdatering för att mjukstarta det nya året.

Under jul och nyår, ja faktiskt ända sedan slutet på november, har det varit relativt lugnt i jämförelse med hur otroligt mycket jobb det varit tidigare under året. Men om några dagar startar verksamheten upp igen för fullt, i både kommun och landsting. För min del innebär detta en del stora förändringar i livet. Jag har nu i dagarna avslutat båda mina halvtidstjänster, alltså tjänsten som lärare samt tjänsten som kanslisekreterare i riksdagen, och ska nu istället arbeta som politisk sekreterare i både kommun och landsting. Även om jag får lov att medge att det känns lite trist att lämna riksdagen igen så känns det ändå skönt. Under de senaste månaderna har jag helt enkelt haft för många bollar i luften på en och samma gång och inte riktigt känt att jag hunnit med allt som jag borde hinna med. Det har också känts svårt att hela tiden växla mellan rollerna som lärare, kanslisekreterare och politiker. Ett tag kände jag att en lindrig personlighetsklyvning nog hade underlättat 😉 Pendlingen till Stockholm och Västerås fem dagar i veckan har inte heller den varit någon dans på rosor, då dagarna blivit väldigt långa och jag haft alltför lite tid över till min lilla dotter och mig själv. Men nu blir det lite lättare, eftersom jag kommer att kunna jobba hemma i Eskilstuna åtminstone några dagar varje vecka.

Utöver att byta jobb så kommer jag nu efter årsskiftet att tillträda som ledamot i ett antal nämnder, beredningar mm. Det ser jag verkligen fram emot eftersom jag kommer att få ägna mig åt frågor som ligger mig varmt om hjärtat såsom exempelvis kultur, skola, barnomsorg, jämställdhet och integration. Det kommer dessutom att bli en hel del utbildningar och introduktionsdagar under de kommande månaderna. Och så kommer jag förstås att fortsätta som ledamot i kommun – och landstingsfullmäktige, med allt vad det innebär i form av handlingar att läsa, gruppmöten, motioner att skriva osv.

Någon brist på sysselsättning under de närmaste åren kommer jag alltså inte att ha. Men det ska bli roligt, riktigt riktigt roligt, att få jobba heltid med det jag brinner för. Detta är långt ifrån alla förunnat, och jag är verkligen tacksam för att jag genom väljarnas förtroende fått den här chansen att åstadkomma en positiv förändring! Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Tack! Jag lovar att göra mitt allra bästa för att få igenom den politik som ni röstat på!

