Igår var jag och mina kollegor Adam Marttinen och Stefan Jacobsson i Nyköping för att bekanta oss med landstingshuset och börja sätta oss in ordentligt i arbetet. För de av er som inte vet det så är Adam vår gruppledare i landstinget, och Stefan har en mindre del av tjänsten som politisk sekreterare (han delar tjänsten med mig så att jag ska få en lite mindre arbetsbörda).

Det var en ganska intensiv dag, fylld med formaliteter, frågor och nya ansikten. Men det var verkligen kul att äntligen få sätta igång! Dessutom kändes det bra att vi fick ett väldigt trevligt bemötande från övriga politiker och tjänstemän. Alla var väldigt hjälpsamma och många önskade oss välkomna.

Det är mycket som ännu inte är klart. Adam och jag behöver t ex få datorer, telefoner mm, men ett arbetsrum väntade åtminstone på oss igår så att vi har någonstans att sitta och jobba. För att föreviga vår allra första dag i det nya rummet tog vi några kort. Kan säkert vara kul att ha kvar som minne någon gång i framtiden!

En namnskylt dök upp utanför vårt rum under dagen. Dock med en liten felstavning. Det ska vara Marttinen och inget annat.

Stefan och jag i vårt arbetsrum.

Stefan och Adam i vårt arbetsrum.

Innan jag avslutar vill jag som så många gånger förr tipsa om ett och annat som är läsvärt. Först ut är en debattartikel skriven av Henrik Gustafsson. Den publicerades av SVT idag och är en replik på en artikel skriven av Bengt Westerberg. Läs Henriks artikel här.

Något annat som bara måste nämnas är att SD:s medlemsantal ökat kraftigt. Vid årsskiftet hade medlemsantalet uppnått hela 5846, vilket är mycket glädjande! Mitt eget län, Södermanland, är ett av de län där antalet ökat som mest. Mer om detta kan du läsa här.

Ytterligare något som jag vill tipsa om, i fall att ni mot förmodan missat det, är CSN:s nya förslag om förlängning av antalet studieveckor med studiemedel, samt högre bidragsdel i studiemedlet, för de (ca 75 % invandrare) som läser på grund-nivå och ofta misslyckas med att uppnå målen i kurserna. Förslaget är enligt min åsikt rena rama vansinnet! Läs mer om detta hos PI.

Allra sist tänker jag länka till en riktigt obehaglig artikel. Så pass obehaglig att jag anser att den behöver nämnas. Det handlar om en artikel i Sydsvenskan, om den rasism som några invandrare i Sverige utsatts för. Att artikeln är obehaglig är främst just för att jag anser det avskyvärt att dessa människor behandlas så fruktansvärt illa. Jag mådde verkligen riktigt dåligt när jag läste om hemskheterna, och jag vill framföra mitt ärliga beklagande och deltagande till de utsatta om de mot förmodan läser detta. Förövarna måste lida av total brist på empati och har tydligen ingen som helst respekt för sina medmänniskor!!

Dock är artikeln obehaglig av ytterligare ett skäl, och det är kopplingen som görs till SD. Det finns ingen som helst reell koppling mellan de rasistiska handlingar som artikeln berättar om, och det som vi i SD står för. Det vill jag vara riktigt, riktigt tydlig med. Det är inga SD:are som är förövare, vi tar starkt avstånd från alla former av rasism och extremism, det finns inget i vår politik som ens med den vildaste fantasi kan tolkas som förenligt med det förövarna gjort. Vi vill vi ju inget annat än att få ett slut på rasism och andra typer av motsättningar mellan grupper. Och vi förespråkar mer än något annat parti en satsning på polisen så att de ska kunna utföra sitt arbete, vilket de bevisligen inte gjort i ett av de fall som beskrivs i artikeln. För att förstå vad i hela världen det är jag skriver om, läs här… Visst är det förjävligt?!

