Ikväll sändes 100 dagar, en dokumentär om de första 100 dagarna med SD i riksdagen. Till en del tycker jag att dokumentären var bra, eftersom våra riksdagsledamöter fick komma till tals och ge sin syn på saker och ting istället för att bli felciterade eller vantolkade. Men det fanns också en del rejäla bottennapp, och dit hör att man lät små barn berätta om sin syn på SD. Inte för att små barns åsikter inte är viktiga. Men ärligt talat, vad vet små barn om politik, och vilken möjlighet har de att kontrollera sanningshalten i det de får höra om SD? Det kändes faktiskt mest som att barnen användes som ett desperat försök att framställa SD som något ont. Fast jag kan ju ha fel…

Något som visades i dokumentären var Fredrik Reinfeldts uttalanden efter valet om hur vi i SD försöker framställa oss själva som martyrer. Han sa också att vi älskar martyrskapet. Detta vill jag koppla till den artikel om Issa Issa som nu finns i Dagen. Issa Issa är, om ni glömt bort det, den man som några dagar efter valet råkade ut för ett ohyggligt överfall och då bland annat fick ta emot 18 knivhugg. Hela artikeln i Dagen citeras nedan. Läs den, och tala sedan om för mig VAD det är med detta som vi i SD tydligen älskar? Är det någon som ens i sin vildaste fantasi kan förstå hur Reinfeldt resonerar? Eller tycker ni som mig, att Reinfeldt borde framföra en ursäkt till Issa, och till alla övriga SD:are som råkat illa ut?

GÖTEBORG. Hans politiska engagemang höll på att kosta honom livet. Sverigedemokraten Issa Issa blev överfallen och fick 18 knivhugg i kroppen. Det är ett av de värsta exemplen på misstänkt politiskt våld i Sverige.

– Jag har fortfarande mardrömmar varje natt, säger han.

Några dagar efter höstens riksdagsval utsätts han för ett livshotande överfall som för alltid kommer att förändra hans liv. Syrisk-ortodoxa Issa Issa har tvingats gå under jorden, bryta upp från hemstaden Göteborg där han bott i 17 års tid, sedan han kom till Sverige från Syrien. Han kan tills vidare inte fortsätta sitt arbete och kan numera inte hittas i några register; säkerhetspolisen har gett honom ett nytt namn, personnummer och boende på annan ort. Han får visserligen röra sig som han vill, men får råd av polisen om hur han ska leva.

Han får poliseskort vid vissa tillfällen och till intervjun följs han av säkerhetspolisen.

– Jag måste undvika stora folksamlingar och får till exempel inte vistas själv i Hjällbo och andra områden där det bor grupper som kan tänkas ogilla min politiska aktivitet, säger Issa Issa, som kandiderade till Göteborgs kommunfullmäktige.

Gick med i Sverigedemokraterna 2005

Det var för drygt fem år sedan som han gick med i SD efter att ha träffat lokala partiföreträdare som Mikael Jansson och Patrik Ehn och läst principprogrammet.

– Jag insåg att SD har bäst politik för att bevara det vackra fina samhälle som Sverige är. För många invandrare har kommit in på för kort tid. Och de har burit med sig traditioner och seder som sätter sig över det svenska. Det splittrar samhället och skapar otrygghet, säger han.

Sedan angreppet har Issa fått strikta uppmaningar av polisen att inte prata med journalister för att inte äventyra utredningen som omgärdas av stor sekretess. Han har därför sagt nej till en lång rad förfrågningar från medierna. Men han väljer att göra ett undantag för att på egen risk träffa Dagen för att berätta om överfallet mot honom som politiker och säger att han har förtroende för tidningens demokratiska engagemang mot våld mot politiker. Vi möts i Göteborg tillsammans med hans ombud, prästen och partikamraten Axel W Karlsson.

Hotades på torget

På valdagen den 19 september stod Issa, 31 år, och delade ut flygblad i invandrartäta förorten Hjällbo. Han fiskade röster hos etniska svenskar och invandrare. Det gillades inte av alla. Ett par unga killar angrep honom verbalt. Han försökte tala med dem men de var inte intresserade av att lyssna. Killarna hotade honom till livet och gick därifrån, berättar han.

– Jag tog inte de hoten på allvar. Det lät för mig mer som gatusnack och jag tänkte inte så mycket på det.

Men det var inga tomma hot.

Några kvällar senare befinner sig Issa tillsammans med sin mor, bror, syster och systers barn i lägenheten för att se på film. Strax efter elva på kvällen hörs kraftiga smällar och familjen blir förskräckta.

– Jag kastar mig instinktivt under bordet för att söka skydd. Vi trodde att någon sköt med en pistol in i lägenheten. Jag fattade direkt att det hade med mitt politiska engagemang att göra, säger han.

Ljudet kommer från de fem stenar som kastades in genom fönstren. På en av dem står ”jävla SD”. Han hörde folk ropa ”Jävla kristen! Jävla SD – kom ner!”.

Möttes av runt 40 personer

Sedan gör Issa vad han med facit i hand inte skulle ha gjort. Ordningsvakt som han är sätter han efter dem; när han sprungit en bit inser han sitt stora misstag.

– Där står en grupp på runt 40 personer. De är mellan 15 och 20 år gamla. Jag känner igen fler av dem. Några är maskerade och en del har basebollträn. Jag inser att jag inte kan springa tillbaka och bara står inför dem, säger han.

Någon frågar om det är han som är SD:aren? Ja, svarar en annan. Issa hör någon ropa ”Allahu akbar” (Allah är stor). Sen sker allt blixtsnabbt.

-Jag får en kraftig käftsmäll, knivhugg i huvudet och i axeln. Och sen hoppar någon på mig bakifrån och sticker knivar i mig. Jag svimmar, när jag vaknar är jag på sjukhuset. Läkarna sa att jag bara var några minuter från döden.

När hans kropp undersökts visar det sig att han fått två knivhugg i huvudet, tio i ryggen. Totalt 18 hugg i hela kroppen, varav ett som missar höger öga med några millimeter. Polisen rubricerar förundersökningen som grov misshandel.

Sedermera har säkerhetspolisen delvis tagit över ärendet. Utredningen är sekretessbelagd och inga kommentarer om innehållet ges.

Det är ett högt pris att betala för att vara politiskt aktiv.

– Visst, det är ett högt pris att betala. Men det kunde drabbat vem som helst i partiet. Jag ser mig själv som martyr för partiet.

Ser du ingen risk med att partiet kan utnyttja dig och överfallet?

Jag har aldrig hittills känt att partiet utnyttjat mig på grund av mitt ursprung.

SD skapades av bland annat personer från nazistiska och högerextrema rörelser. Ser du inte några risker med att du med dina invandrarrötter legitimerar något som förtjänar kritik och avståndstagande?

– Alla partier har konstigheter i sin historia. Det viktiga för mig är hur SD ser ut i dag. Den politik man nu för ställer jag upp på, säger han.

Tre månader har gått efter överfallet, ännu har ingen gripits. Enligt Issa hade dock personerna utländsk bakgrund och var från Göteborg. För Issa och partiet råder det ingen tvekan om att dådet var politiskt motiverat.

-Utredningen är i en känslig fas och jag får inte säga mycket. Men en sak är klar, de som attackerade mig tycker inte om mitt politiska engagemang, säger han och förklarar att de inte var svenskar och att de inte heller tillhörde hans syrisk-ortodoxa folkgrupp.

”Trodde aldrig att det skulle ske”

SD har gått från att vara allmänt invandringskritiskt till att rikta retoriken allt tydligare emot muslimer. I samband med ett besök i Södertälje för ett par år sedan förklarade partiledare Jimmie Åkesson att om den muslimska invandringen begränsades så skulle han inte ha något emot ”en ganska stor” kristen invandring. Mot bakgrund av detta, gjorde Issa några riskbedömningar?

-Jag trodde aldrig att det här skulle ske i Sverige. Så var det inte när vi kom hit. Men händelsen har gjort mig starkare och mer motiverad att aktivt gå vidare med politiken. Det här har inte gjort att jag har slutat eller lagt av med politiken. Jag har tvärtom blivit starkare i min övertygelse, säger han.

Har rekryterat fler kristna syrianer

Han har nära till skratt och kan hålla en konversation igång. Issa, som också är vice ordförande i Syrisk-arabiska kulturföreningen i Göteborg, predikar entusiastiskt SD:s politik och berättar att han hittills har rekryterat runt 50 svenskar med invandrarbakgrund, de flesta kristna syrianer.

Men, förklarar han, det finns en annan sida av honom. Förutom nedsatt funktion i höger arm och handen som delvis tappat känsel mår han psykiskt dåligt. I sin ensamhet gråter han ibland.

– Jag har fortfarande mardrömmar varje natt efter överfallet. När någon gör en snabb rörelse mot mig så rycker jag till och blir rädd och upplever det som obehagligt. Jag är inte samma person som jag var innan attacken, säger han.

Issa ångrar inte sitt politiska engagemang. Men det är inte bara han själv som är drabbad. Även modern och systern har tvingats på flykt från Göteborg på grund av hot riktade mot dem. Båda har skyddade identiteter. Svågern har tvingats byta jobb och systerdottern har fått byta skola. Det tär på Issas vilja att fortsätta sin politiska bana.

– Hon gråter och vill komma tillbaka till sina kompisar i sin gamla skola, men det funkar inte. Oavsett vad du kämpar för finns det en gräns där det säger stopp. När ens familj och deras trygghet sätts på spel så är man nära den gränsen, säger Issa.

Sedan händelsen har han fått mycket stöd från SD som också dragit igång en insamling för att täcka de stora kostnaderna som uppstått i samband med att han och hans familj tvingats flytta från Göteborg.

Hur ser du på dina förövare?

– Jag förlåter dem. Så har jag lärt mig att göra. Men jag vill inte att de ska slippa sitt straff.

