Minns ni debattartikeln SD säger nej till islamisk friskola? Eskilstuna – Kuriren valde att inte publicera den, med motiveringen att det som vi publicerat på vår hemsida (som har 2-3 besökare om dagen och som vi sedan länge publicerat på innan vi skickat våra alster till tidningen) inte längre är färskt och därför  nedprioriteras. Jag höll därför på att sätta kaffet i halsen när jag i morse slog upp tidningen och hittade nästan ett helt uppslag om just denna friskola. Om det fortfarande är relevant att skriva ett så pass omfattande reportage om skolan kan det tyckas märkligt att vår debattartikel nedprioriterades på grund av att någon enstaka person kan ha läst den på vår hemsida. Hur många som läser Eskilstuna – Kuriren varje dag vet jag inte, men jag gissar att det handlar om tiotusentals människor som säkert hade haft intresse av att läsa om vår syn på den islamiska friskolan.

Ytterligare kritik vill jag framföra mot tidningen för att vi i SD inte heller på något annat sätt fått klargöra för kommunens befolkning hur vi ställer oss i frågan. Vi är trots allt kommunens tredje största parti med våra åtta mandat i KF. Men i dagens artikel i tidningen nämns vi inte med ett enda ord. De enda politiker som fått uttala sig är en socialdemokrat och en moderat. Enligt en reporter på tidningen beror detta på att de inte alltid kan fråga efter varje enskilt partis åsikt, och att de därför valt att prata med en representant för det största majoritetspartiet och en för det största oppositionspartiet. Det kan vara förståeligt att man väljer att göra så. Men som jag ser det är det inte rätt, eftersom vi inte samarbetar med den övriga oppositionen i dagsläget. Faktum är att vi är tre block i KF. Det är den rödgröna majoriteten, det är alliansen… och så är det vi i SD. Tidningen har alltså bett om åsikter från två block av tre enligt mitt sätt att se på saken.

Kanske är det jag som vaknat på fel sida, men jag tycker ärligt talat att detta är en ren skandal. Jag har nu gjort vad jag kunnat och skickat artikeln till tidningen igen, dock med några små ändringar och i form av ett pressmeddelande istället för som en debattartikel. Det återstår att se om vi får komma till tals denna gång.

 

PS. Jag har som säkert framgår ovan varit i kontakt med en reporter på tidningen under dagen, och efter detta ändrat mitt blogginlägg då jag fått en fullständigt godtagbar förklaring till en del som jag tidigare reagerade negativt på. Denna reporter har jag framfört en ursäkt till via mail, och jag tar tillfället i akt att be om ursäkt även här. DS

