Jag fick alldeles nyss veta att en man som överlevt förintelsen höll föreläsning på S:t Eskils gymnasium här i Eskilstuna idag. Tydligen var föreläsningen väldigt bra, och jag är glad att eleverna fått ta del av den. Jag har själv för några år sedan lyssnat till en föreläsare som överlevt förintelsen, och det var en minst sagt uppslitande upplevelse. Grymheterna som han berättade om fick mig att gråta floder, och jag kände mig totalt ur balans i flera dagar efter. Därför tror jag att föreläsningar av detta slag är ett av de säkraste sätten att garantera att det fruktansvärda som skedde aldrig någonsin upprepas.

Tyvärr finns det, trots min väldigt positiva syn på att föreläsningen hållits, också anledning att framföra stark kritik mot det som tydligen hände i anknytning till dagens föreläsning. Nämligen att den saklighet och allsidighet som ska genomsyra skolans verksamhet ännu en gång fick stryka på foten då föreläsaren gav sig själv tolkningsföreträde angående SD:s politik. I vanlig ordning fanns inte någon av oss som representerar partiet på plats för att kunna bemöta det som sades, av den enkla anledningen att vi inte inbjudits till någon diskussion kring vår politik. Kännedom om vad som sagts fick vi istället ikväll från en elev på skolan. Nedan citerar jag det eleven skrivit:

Idag fick jag reda på att det går att dra direkta paralleller mellan SD och förintelsen – att SD vill gasa ihjäl folk som kommer hit. How sick is that? Vad folk inte förstår är att SD skrattar folk upp i ansiktet när man påstår sådana saker. Försökte förklara det, men då fick jag höra att SD inte vågar gå ut med att de vill gasa ihjäl invandrare bara… Blir så otroligt less på trångsynta människor.

****** ***** (överlevande från förintelsen) föreläste på S:t Eskil idag och försökte övertyga eleverna om hur historien i princip upprepar sig med SD.

Ja, den egentliga föreläsningen var väldigt bra. Men min gräns gick när han i slutet kom in på SD och helt fel spår. Väldigt många småskrattade och hånade SD, medan jag märkte att några faktiskt var irriterade över hur han började blanda in SD. Jaja, just thought I’d let you know

Vi har en massa vänsterpartister på vår skola, ingen vågar nog ställa sig upp och försvara SD. Inte jag iallafall, jag får tillräckligt med skit ändå

Så mycket för att ”Skolan skall vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de framförs.” som det så vackert heter i Lpf 94. Elever som på grund av repressalier från politiska motståndare inte vågar säga vad de tycker… det är en demokratisk skola det.

Så mycket för att ”Undervisningen skall vara saklig och allsidig.” som det också så vackert påpekas i Lpf 94. Det är verkligen oerhört sakligt att det inom skolans verksamhet får framföras sådana kompletta galenskaper som att SD skulle vilja gasa ihjäl människor. Jag menar, herregud… vad tror folk om oss? Att vi är omänskliga monster? Det är så bisarrt alltihop så man kan faktiskt inte annat än skratta. Dock med ett smått hysteriskt tonläge. Alternativet är att gråta sig fördärvad och konstatera att en del av Sveriges befolkning drabbats av vansinne… och det vägrar jag att göra.

Så, listan över missförhållanden när det gäller skola och demokrati kan nu alltså göras ännu längre. Inte nog med att SD som tidigare nämnts ofta nekats tillträde till skolor i samband med debatter eller informationsdagar om politiska partier. Inte nog med att Bonnier utbildning sprider propaganda mot SD i läromedel. Nu har vi också fått veta att gästföreläsare propagerar mot oss och att helt bisarra lögner om oss sprids på skolor med det talade ordets hjälp. Och vi har ännu en gång fått bevisat att åsiktsfriheten bara gäller så länge man tycker rätt. Tycker man fel får man räkna med konsekvenser…

En uppmaning till er som läser detta. Tycker ni som mig att ovanstående är fullständigt oacceptabelt så hör gärna av er till mig om ni får kännedom om missförhållanden på någon skola. I den mån det är möjligt skriver jag gärna om vad som händer, så att det kommer fram i ljuset och kan debatteras. Min mejladress hittar ni sist i texten under fliken Om mig.

