För några dagar sedan publicerade jag mitt debattsvar till Alliansen (om kulturpolitik) här i bloggen. Samma dag hade ekuriren publicerat mitt svar. Inom kort publicerades  också tre kommentarer till mitt debattsvar i kommentarsfältet i ekuriren. Tre väldigt positiva kommentarer, skrivna av signaturen Anna (två kommentarer) och Zral Nosh (en kommentar).

Frågan är vad som hände med dessa kommentarer? Jag kollade nämligen artikeln igen igår kväll, för att se om det kommit in någon mer respons på det jag skrivit, och upptäckte då att det inte finns en enda kommentar kvar. Varför? För att jag fick positiv respons? Är det censur som gäller nu igen, eller vad ska jag tro?

UPPDATERING

Jag fick alldeles nyss ett mail från ledarredaktionen med följande förklaring:

Jag har plockat bort en del läsarkommentarer på opinionsartiklar. Orsaken är att kommentatorerna har angett misstänkt falska mejladresser i sin information till oss. Jag gör denna genomgång regelbundet och det gäller givetvis flera artiklar och kommentatorer. Om adresserna efter min extrakontroll visar sig vara korrekta kommer jag att lägga ut kommentarerna igen.

Jag har tackat för informationen men också framfört att jag tycker att det är ett märkligt tillvägagångssätt. Det verkar i mina ögon lite bakvänt att ta bort kommentarer som en gång publicerats, och det INNAN en kontroll utförts. Det naturliga vore väl att inte publicera alls förrän kontrollen är gjord, eller att vänta med att ta bort kommentarerna tills det är verifierat att det handlar om falska adresser. Självklart så uppstår frågetecken om kommentarer som redan publicerats tas bort igen. Men det är kanske bara jag som tycker så… positivt är väl ändå att det förs en dialog kring det hela!

