Kommer ni ihåg att jag för några veckor sedan skrev om SDU:arna i Uppsala som misshandlades av extremvänstern i samband med att de delade ut flygblad i Uppsala? Om inte kan ni läsa om händelsen, som var den sista i en lång rad av hotfulla och våldsamma händelser, genom att klicka här.

Misshandeln i Uppsala var droppen som fick bägaren att rinna över, och därför anordnade SDU en demonstration mot det politiska våldet i allmänhet, och det vänsterextrema våldet i synnerhet, i Uppsala idag. Jag åkte dit för att delta tillsammans med några partivänner från Eskilstuna, och det var väl spenderade timmar. Vi var runt 150 personer som deltog i demonstrationen, och även om en majoritet utgjordes av SDU:are fanns också några av oss som är lite äldre på plats, däribland några av våra riksdagsledamöter. Med så många partivänner samlade på en och samma plats blev det förstås en hel del mingel och många hjärtliga kramar. Mycket trevligt!

Dagens höjdpunkt var dock inte minglandet, utan det faktum att demonstrationen till allas vår glädje faktiskt gick att genomföra, och att de planerade talen kunde hållas. Men det var inte på grund av att vänsterpöbeln höll sig i skinnet denna gång som det gick att genomföra, tro inte det ens för en sekund. Det skulle ju innebära att de lärt sig respektera demokratin, och några tecken på att det någonsin ska hända har jag då inte sett skymten av ännu. Genomförandet var däremot möjligt tack vare den imponerande polisstyrka som fanns på plats. De höll de vilt skrålande motdemonstranterna på säkert avstånd från oss på vår väg till Celsiustorget, medan talen hölls, och när vi därefter transporterades från torget i bussar. Jag vill därför framföra ett stort tack till polisen, som denna gång gjorde en föredömlig insats som säkrade våra demokratiska rättigheter!

Under dagen har jag tagit en del foton, jag har fått foton från partikamrater och sympatisörer, och det har rapporterats om demonstrationen i media. Något klipp har också lagts ut på Youtube. Jag delar med mig av alltihop nedan, men känner att tre saker bör tilläggas angående motdemonstranterna innan jag avslutar.

För det första. Som ni kan se i en del av länkarna nedan vrålade de i vanlig ordning  sina ramsor i vilka de kallar oss för både rasister och ”nassesvin”. Kränkande som f-n, men samtidigt väldigt patetiskt. Jag menar, vad ska de vråla den dagen de träffar på personer som faktiskt är rasister och ”nassesvin” på riktigt, och inte bara är kritiska mot invandringspolitiken? Vilka ord ska de då använda? Jag bara undrar.

För det andra måste jag ifrågasätta varför i hela världen vänstern anordnar en motdemonstration när vi samlats för att protestera mot politiskt våld. Vad vill de ha sagt med det? Att de är för politiskt våld? Att döma av deras aggressiva och våldsamma beteende så är det nog precis så det ligger till.

För det tredje. Från vänsterhåll brukar det månas så mycket om solidaritet, om att alla ska ha det lika bra. Hur försvarar de då att polisen ska behöva kalla in extra styrkor till gud vet vilken kostnad, bara för att vi ska kunna föra fram vår åsikt utan att behöva skadas? Det vore helt klart bäst för alla om motdemonstranterna växte upp och lärde sig att visa respekt för oliktänkande, så kunde skattemedlen istället gå till skola, vård och omsorg.

Nu vidare till länkar och foton:

PI

SR Upplandsnytt

SVT Uppland

Motdemonstranter i full action vid vår avfärd från torget.

UNT, UNT

Rapportering från Sverigedemokraterna i Partille

PI

Mina medresenärer till Uppsala. Fr v Axel Heder, Kim Fredriksson, Mattias Swärd, Markus Kingston.

Jag och Isabella Demserius före demonstrationen. Foto: Christer Spetz

Samling före demonstrationen. Fr v Adam Marttinen, Axel Heder, Mattias Swärd.

Samling före demonstrationen.

Samling före demonstrationen.

Samling före demonstrationen.

Samling före demonstrationen. Foto: Anonym sympatisör.

På väg mot Celsiustorget.

På väg mot Celsiustorget.

På väg mot Celsiustorget. Foto: Anonym sympatisör.

 

På väg till torget. Foto: Anonym sympatisör

På väg till torget. Foto: Anonym sympatisör

På väg till torget. Foto: Anonym sympatisör

På väg till torget. Foto: Anonym sympatisör.

På väg mot Celsiustorget. Foto: Anonym sympatisör.

På väg mot Celsiustorget.

Motdemonstranter. Foto: Anonym sympatisör

Motdemonstranter. Foto: Anonym sympatisör

På väg mot Celsiustorget.

Pavel Gamov håller tal. Foto: Anonym sympatisör.

Jag, Anna Wigenstorp och Björn Söder lyssnar på talen. Foto: Johanna Johansson.

Erik Almqvist (riksdagsledamot) håller tal. Foto: Anonym sympatisör.

Erik Almqvist (riksdagsledamot) håller tal.

Åskådare till talen som hölls. Foto: Anonym sympatisör

William Petzäll (riksdagsledamot) håller tal. Foto: Anonym sympatisör

William Petzäll (riksdagsledamot) håller tal.

Gustav Kasselstrand (SDU:s ordförande) håller tal. Foto: Anonym sympatisör

Gustav Kasselstrand (SDU:s ordförande) håller tal.

På väg till bussar för transport från platsen.