Gårdagens sammanträde i KF blev långt. Klockan hann bli midnatt innan vi var klara. Ännu en gång fick vi till vårt stora missnöje se majoritetens budget röstas igenom, efter en budgetdebatt som höll på i cirka 7 timmar. På grund av ett i mitt tycke ganska dåligt upplägg där det under de första timmarna endast var gruppledarna som fick hålla anföranden och replikera angående budget (och de mest sakkunniga därmed ibland hölls utanför debatten) tog det lång tid innan jag slutligen fick gå upp i talarstolen och säga det jag hade på hjärtat. I vanlig ordning hann jag inte med allt på fem minuter utan fick lov att återkomma. Vad jag hade att säga, och de replikskiften som följde, kan ni se här (mitt första anförande) och här (mitt andra anförande).

En rekommendation är att ni tittar på replikskiftena mellan mig själv och Maria Chergui (V) i anknytning till mitt andra anförande. Det hon ägnar sig åt i debatten är slående likt ett hysteriskt utbrott, och faktiskt ganska skrattretande om man bortser från att det tyder på fullkomligt brist på respekt för den demokratiska ordning som bör råda i en fullmäktigeförsamling. Att en förtroendevald kommunpolitiker inte ska kunna hålla sig till ämnet och rikta sig till rätt person vid ett kort replikskifte är ett tecken på skrämmande inkompetens, och att ordförande inte ingrep är under all kritik!

Dessutom rekommenderar jag att ni tar en titt på min partikamrat Adams insats i budgetdebatten. Ni hittar den här. Väl talat Adam!

Avslutningsvis hade jag också ett kort replikskifte angående nedläggning av Näshulta skola och upptagningsområdenas vara eller icke vara vid tiden 03:55:15. Jag kan inte annat än djupt beklaga att majoriteten fick igenom sitt förslag och att skolan därmed läggs ned.

