Per Gudmundson har tagit bladet från munnen igen, genom att skriva en problematiserande och sanningsenlig artikel om brottslighet bland invandrare. Läs den här.

Jag vill också påminna om alla de gånger då vi i SD påpekat exakt samma saker, och då fått höra att vi ”ljuger”, eller att vi ”vinklar statistik”. Jag minns exempelvis att Lena Sundström gjorde sin egen grovt felaktiga tolkning av statistiken i en dokumentär som sändes på TV4 bara några få veckor före valet i höstas, en dokumentär (om våra väljare istället för om oss som parti) som inte kan liknas vid annat än ”anti-SD-propaganda”. Jag minns klart och tydligt att Sundström påpekade att överrepresentationen bland invandrare när det gäller brottslighet kan förklaras med socioekonomiska faktorer…detta trots att Brå:s rapport tydligt visar att så inte är fallet. Ni är också flera läsare som i denna blogg anklagat mig och mina partikamrater för att ”ljuga” när vi framhållit fakta.

Vad kommer att hända nu? Ska Lena Sundström göra en ”anti-Gudmundson-dokumentär” och anklaga honom för att ”vinkla statistik”? Ska Gudmundson anklagas för att ljuga av somliga av mina läsare? Eller är det kanske hög tid att inse fakta och istället för att förneka dessa lägga kraften på att hitta orsaker och framförallt lösningar?

Relaterat: Problem måste belysas för att kunna lösas, Sanningsenlig artikel om brottslighet, Rapport från Brå: Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet, Dagbladet, Rapport från Statistisk sentralbyrå: Kriminalitet og straff blant innvandrere og øvrig befolkning.

