Jag har en kort stund över innan jag måste gå och lägga mig, och passar nu på att lämna en första rapport från Almedalen.

Avresan skedde till att börja med något tidigare än planerat. Jag gav mig av redan på lördag kväll istället för söndag morgon, och åkte då från riksdagen till Nynäshamn, och därifrån med färja till Visby. Det blev väldigt sent, färjan gick inte förrän 23.30, men vi hade en trevlig resa trots den sena timmen. Den ena skrattattacken följde på den andra, så troligen var vi ganska rejält övertrötta. Först vid halv fyra på morgonen kom vi fram till campingen där vi bor, och vid det laget kände vi oss allihop relativt utmattade.

Söndagen gick till större delen åt till att handla, till att se oss omkring och till att ha ledningsgruppsmöte för att planera inför måndagens aktiviteter.

På förmiddagen på måndagen  satte ett antal flitiga själar upp vårt tält vid Almedalsbiblioteket, medan jag satt i stugan på campingen och försökte snickra på mina tal. Under eftermiddagen var även jag i tältet en stund, för att representera kvinnoförbundet mellan kl.13-14 som är vår dagliga tid i tältet. Bortåt kvällen var vi ett antal som gick för att lyssna på Fredrik Reinfeldt som höll tal, och därefter besökte vi seminariet Europas skam som hölls med anledning av Lisa Bjurwalds nyligen släppta bok med samma titel.

Jag skulle kunna säga hur mycket som helst om det seminariet, som egentligen inte var mycket annat än en lång utläggning med mer eller mindre ogrundat trams om SD. Men jag kommer att avstå, eftersom jag annars riskerar att få högt blodtryck. Faktiskt var jag så arg under seminariet att jag nästan tuggade fradga och studsade på stolen, och jag vill inte gärna riskera att hamna i samma sinnesstämning igen.

Måndagskvällen avslutades med att vi var ett antal partikamrater som gick ut och åt på O´Learys och hade en väldigt trevlig kväll, och sen gick jag en promenad längs med havet (underbart vackert var det!!) hem till stugan för att sova.

Idag har det varit full fart. Förmiddagen ägnade jag åt att försöka bli nöjd med mitt tal och åt att repetera in det i minnet. Och på eftermiddagen höll jag talet på Donners plats…mitt allra första tal någonsin. Jag var otäckt nervös, och kom av mig helt vid ett tillfälle, men annars gick det ganska hyfsat. (Bilder och klipp från SD Webb TV kommer senare, kanske redan imorgon.)

Kvällen har bjudit på grillning med härliga partikamrater här på campingen (bilder kommer senare), men eftersom jag håller tal igen imorgon förmiddag gjorde jag som många andra och gav upp tidigt, för att istället gå in och lägga mig i sängen och blogga. Det gäller att orka upp imorgon!

Återkommer med mer info någon annan kväll. Men ger er tills vidare en del bilder och länkar att ta en titt på (nedan).

Björn Söder om Almedalsveckan

Jimmie Åkesson på plats i Almedalen

SD inför Almedalen

På riksdagskansliet före avresan till Almedalen. 2 juli 2011

Precis före avresa från riksdagen till Almedalen. 2 juli 2011

Precis före avresa från riksdagen till Almedalen. 2 juli 2011

Vid stugorna på campingen i Visby. 3 juli 2011

Vid stugorna på campingen i Visby. 3 juli 2011

Hanna vid vår stuga på campingen i Visby. 4 juli 2011

Vid SD:s tält i Almedalen. 4 juli 2011

Vid SD:s tält i Almedalen. 4 juli 2011

Vid SD:s tält i Almedalen. 4 juli 2011

Ett gäng SD:are som samlats för att lyssna på Lisa Bjurwald. 4 juli 2011

Seminarium med Lisa Bjurwald. 4 juli 2011

Middag på O´Learys. 4 juli 2011

Middag på O´Learys. 4 juli 2011

