Här kommer nu nästa del i den långa berättelsen om händelserna under politikerveckan i Almedalen. Precis som i det förra inlägget kommer jag att visa en hel del foton, och även denna gång är många tagna av mig, men jag har dessutom haft god hjälp av andra. Stort tack för hjälp med fotografering framförs därför denna gång till Henrik Gustafsson, Anna Wigenstorp, Mikael Valtersson, Alexandra Brunell, Jörgen Fogelklou och Säpo (det finns en ganska rolig historia kring detta med Säpos fotoinsats, återkommer till den).

Onsdag 6 juli:

Onsdagen blev en i allra högsta grad aktiv dag för oss i SD-Kvinnor. På förmiddagen höll jag nämligen tal igen, denna gång vid Östercentrum. Återigen var temat jämställdhet och genus, dock med ett klart förbättrat framförande denna gång. Jag var knappt nervös alls efter att ha överlevt tisdagens eldprov, och det gjorde underverk för jag varken kom av mig eller missade något av allt det jag panerat att säga. Tyvärr fanns dock inte SD Webb TV på plats för att filma, de hade fullt upp på annat håll och detta tal kommer ni alltså inte att kunna se i efterhand. Och jag glömde dessutom att be någon fotografera så inte heller några foton finns att visa från detta tal.

Efter avslutat tal begav vi oss till SD:s tält, där vi hastigt och lustigt fick ett nytt uppdrag. Chang Frick skulle hålla torgmöte om kultur och jämställdhet på eftermiddagen, och bad Hanna och mig att delta för att som representanter för kvinnoförbundet ge vår syn på det han skulle tala om. Vi ställde självklart upp, så innan vi visste ordet av var det dags för ett nytt framträdande.

Under torgmötet fick vi framföra vår syn på jämställdhet och på vad som är viktigast för oss inom jämställdhetsarbetet. Vi fick också ge vår syn på hur jämställdhetsarbetet behöver förbättras för att omfatta alla de invandrarkvinnor som idag lever under förtryck i Sverige på grund av den kvinnosyn som råder i deras hemländer, vilket är en problematik som alltför ofta verkar bortglömd av övriga partier samt av organisationer och feminister som säger sig arbeta för jämställdhet. Många av dem satsar helhjärtat på att prata om patriarkala strukturer, löneskillnader och kvotering men sviker samtidigt alla de kvinnor som är mest utsatta genom att fullkomligt förneka förekomsten av t ex hedersrelaterat förtryck och våld som ur jämställdhetssynpunkt är ett av de allvarligaste problem vi har att ta itu med i Sverige idag. Vi talade under torgmötet om att det är en form av rasism i detta, genom att man bryr sig så mycket om svenska kvinnors jämställdhet, men inte om invandrarkvinnornas. Man säger att alla är lika mycket värda, men visar i handling att det bara är vissa som är viktiga att jobba för, medan andra lämnas att på egen hand kämpa för sin frigörelse. Tyvärr! Förhoppningsvis kan vi i kvinnoförbundet med tiden lyckas göra något åt detta.

I det stora hela gick torgmötet väldigt bra, och det drog till vår stora glädje gott om publik som (med några få undantag) av minspel och applåder att döma verkade instämma fullt ut i vad de hörde.

Efter avslutat torgmöte tog vi oss tillbaka till campingen för att snabbt göra oss i ordning för kvällens middag, och sedan bar det av in till Visby igen, till Wisby hotell där vi bokat bord. Faktiskt den enda dagen på hela veckan då vi unnade oss riktigt fin mat (jäklar vad gott det var) i en lugn miljö. Som vanligt var det tack vare sällskapet en riktigt trevlig kväll, men den blev ännu trevligare på grund av en smått rolig ”incident”. Det är här Säpo kommer in i bilden. Jag tar det från början.

Kanske läste ni i Expressen om hur Kent Ekeroth ”…beordrade sina poliser från Säpos hårt ansträngda personskydd till Systembolaget i Visby.” för att transportera alkohol. En sanning med, i vanlig Expressen-anda, stark modifikation. Det tragiska faktumet är nämligen att Kent (och flera andra av våra riksdagsledamöter) har en så stark hotbild mot sig att han inte får gå utanför dörren utan skydd av Säpo. Och det oavsett vad han ska göra. Ska han handla mat, åka till riksdagen, besöka en vän eller släkting, köpa kläder eller vad det nu kan tänkas vara så behöver han skydd. Likaså när han besöker systembolaget för att köpa alkohol, vilket han som de flesta andra vuxna människor förstås gör ibland. Det är rent ut sagt löjeväckande att moralisera över det, när det egentliga problemet är att han är berövad den frihet som de flesta av oss tar för given. Jag menar, hur kul är det på en skala att behöva ha Säpo (hur trevliga de än är) med sig vad man än ska göra, bara för att det finns människor som inte respekterar åsiktsfriheten i detta land? Det är verkligen hårresande lågt och löjligt av Expressen att skapa krigsrubriker om detta.

Nåja. På grund av Expressens krigsrubriker startades en liten jargong bland oss SD:are. Vad vi än gjorde innebar det ju att Säpo på något sätt blev inblandade, så det stående skämtet som vi drog till med i var och varannan situation var ”SD tvingar Säpo att…”. Precis en sådan situation uppstod under middagen på onsdagskvällen. Björn bad Säpo att ta ett kort på oss alla när vi satt vid bordet, och detsamma gjorde jag. Och därefter kommer vi till det roliga. Björn lade ut fotot på facebook och Twitter, med följande text:

E X T R A ! SD tvingar Säpo att fotografera! Läs Expressen imorgon! #almedalen #sd

Så här i efterhand verkar det kanske inte så roligt, men DÅ var det verkligen det. Herregud som vi skrattade. Och inte nog med det. Jag, Anna och Hanna gick ut för att röka, och vem såg vi sitta bara några meter ifrån rummet där vi serverades middag? Jo, David Baas, självklart, av alla människor. Jag var SÅÅÅÅÅ nära att gå fram och erbjuda honom fotot från min kamera, för att ge honom morgondagens stora scoop. Förstå vilka rubriker det hade kunnat bli… Expressen hade sålt lösnummer som aldrig förr😉

Nog om det. Även onsdagskvällen avrundade jag ganska tidigt, trött som jag var, och åkte efter middagen raka vägen till campingen för att förbereda inför torsdagens aktiviteter och sedan sova.

Andreas Östman vid SDs tält 6 juli

Christian Westling, Chang Frick, Erik Almqvist, Gustav Kasselstrand m fl vid SDs tält 6 juli

Mikael Valtersson, Hanna Wigh och Kent Ekeroth m fl vid SDs tält 6 juli

Chang Frick håller torgmöte på Donners plats 6 juli

Hanna Wigh och jag deltar i torgmöte med Chang Frick på Donners plats 6 juli

Alexandra Brunell, Robert Svensk m fl är åskådare vid torgmötet med Chang Frick på Donners plats 6 juli

Cassandra Sundin, Erik Almqvist m fl är åhörare vid torgmötet med Chang Frick på Donners plats 6 juli

Chang Frick håller torgmöte på Donners plats 6 juli

Hanna Wigh och jag deltar i torgmöte med Chang Frick 6 juli

En del av publiken vid torgmötet med Chang Frick på Donners plats 6 juli

Daniel Assai och Kent Ekeroth är åskådare vid torgmötet med Chang Frick på Donners plats 6 juli

Hanna Wigh och jag deltar i torgmöte med Chang Frick på Donners plats 6 juli

En del av publiken vid torgmötet med Chang Frick på Donners plats 6 juli

Kim Fredriksson är en av åhörarna vid torgmötet med Chang Frick på Donners plats 6 juli

Håkan Borg är en av åhörarna vid torgmötet med Chang Frick på Donners plats 6 juli

Jörgen Fogelklou m fl är åskådare till torgmötet med Chang Frick 6 juli

Kent Ekeroth, Alexandra Brunell och William Petzäll är åhörare vid torgmötet med Chang Frick på Donners plats 6 juli

Hanna Wigh, Chang Frick och jag efter torgmötet på Donners plats 6 juli

Middag på Wisby hotell 6 juli. Håkan Borg, Mikael Valtersson, Bengt och Lena Malmberg, Hanna Wigh, jag, Henrik Gustafsson, Anna Wigenstorp och Björn Söder. SD tvingar Säpo att fotografera😉

Torsdag 7 juli:

När vi kommit så långt som till torsdagen började jag känna av att det varit några intensiva dagar. Allt kändes väldigt roligt, och jag stormtrivdes, men som alltid när man reser bort innebär det ju vissa omställningar, och lägger man till det den ständiga närvaron av andra människor (hur underbara de än är) när man är van att vara ensam, samt nervositet inför tal och torgmöten som man är ovan vid att hålla, och dagar fyllda av aktiviteter, så är det kanske begripligt att jag på torsdagen kände att jag börjat drabbas av en ohygglig trötthet.

Tröttheten var det dock bara att bortse ifrån, och köra på. Under torsdagsförmiddagen höll vi i SD-Kvinnor nämligen torgmöte igen, denna gång i egen regi. Istället för att hålla tal höll vi en frågestund, i vilken Alexandra Brunell ställde frågor till Hanna och mig för att få veta vad kvinnoförbundet har för syn på genusvetenskap, genuspedagogik, valfrihet inom barnomsorg, arbete för kvinnofrid samt svensk abortlagstiftning. Frågestunden filmades av SD Webb TV och bör finnas att se om några veckor (de som jobbar med redigeringen har för närvarande semester).

Efter torgmötet förtydligade Hanna Wigh kvinnoförbundets åsikter på ett mycket bra sätt i en intervju med SD Webb TV.

Eftermiddagen ägnades åt en mängd aktiviteter. Först av allt gick jag, Alexandra och Henrik för att lyssna på ett seminarium om våldsbejakande extremism som hölls av Säpo, och som var mycket intressant och klargörande. Vi fick också höra Jonathan Leman (Expo) och Per Gudmundson (SvD) prata om sina skilda synsätt på en av de olika typer av extremism som togs upp under seminariet, nämligen våldsbejakande islamism. Uppenbart var att de hade helt skilda synsätt, och det lär väl knappast förvåna någon när jag hävdar att min egen åsikt stämmer ganska väl överens med Per Gudmundsons.

Vi hann dock inte lyssna färdigt på allt som sades under seminariet, eftersom vi skulle vidare för att möta Jimmie innan det var dags för honom att i Aftonbladets regi delta i en debatt om medias behandling av SD. Debatten, som var riktigt underhållande (till stor del på grund av Lena Melins korta minne😉 ), finns att se här.

Efter debatten drog vi oss direkt vidare till nästa aktivitet, nämligen ett torgmöte med Gustav Kasselstrand och William Petzäll. Även detta filmades av SD Webb TV och ska gå att se om några veckor. I samband med torgmötet upptäckte också Hanna det som jag tidigare rapporterat om, nämligen att Expressen anlitat barn under 13 år för att på bestämda arbetstider dela ut tidningar under politikerveckan.

När torgmötet var slut begav vi oss tillbaka till tältet för att planera lite snabbt inför fredagens torgmöte. Därefter deltog jag i ledningsgruppsmöte för att planera inför helgens bestyr i samband SD:s egen dag samt inför flera SD:ares och SDU:ares ankomst. Och därefter var dagens aktiviteter över så att vi kunde återvända till campingen och pusta ut en stund.

Dagen avslutades med ytterligare en grillkväll på campingen, följt av en tur in till Visby där Hanna och jag för första gången på hela veckan gick på krogen för att mingla och roa oss en stund.

Förberedelser inför vårt torgmöte 7 juli. Hanna Wigh, Alexandra Brunell och jag

Förberedelser inför vårt torgmöte 7 juli. Mikael Valtersson, Håkan Borg och Daniel Assai

Förberedelser inför torgmöte 7 juli.Therese Borg och Michael Axelsson

Förberedelser inför vårt torgmöte 7 juli. Michael Axelsson och Håkan Borg

Torgmötet 7 juli startas av en ivrig Alexandra Brunell innan Henrik Gustafsson hinner avlägsna sig från torget🙂

Torgmöte 7 juli. Alexandra Brunell, Therese Borg och Hanna Wigh

Mikael Valtersson och Anna Wigenstorp är åhörare till torgmötet 7 juli

Torgmöte 7 juli. Alexandra Brunell, Therese Borg och Hanna Wigh

Alexandra Brunell och Henrik Gustafsson efter torgmötet 7 juli

Henrik Gustafsson och jag efter torgmötet 7 juli

Seminarium om våldsbejakande extremism 7 juli

Seminarium om våldsbejakande extremism. 7 juli. Jonathan Leman och Per Gudmundson

Vi har samlats för att lyssna på Jimmie Åkesson i debatt om medias bevakning av SD. 7 juli. Med på bild är bl a jag själv, Jimmie Åkesson, William Petzäll och Henrik Gustafsson

Debatt om SD i media, anordnad av Aftonbladet. 7 juli

Debatt om SD i media, anordnad av Aftonbladet. 7 juli

Vi lyssnar på Jimmie Åkesson som deltar i debatt om medias bevakning av SD. 7 juli. Med på bild är bl a jag själv, Hanna Wigh, Chang Frick, Carina Herrstedt, Jörgen Fogelklou och Björn Söder

Vi lyssnar på Jimmie Åkesson som deltar i debatt om medias bevakning av SD. 7 juli. Med på bild är bl a jag själv, Richard Möller, Chang Frick, William Petzäll och Jörgen Fogelklou

William Petzäll och Gustav Kasselstrand håller torgmöte 7 juli

Vid SDs tält 7 juli. Henrik Gustafsson, Jörgen Fogelklou, Richard Jomshof, Michael Axelsson och Hanna Wigh

Björn Söder och Henrik Gustafsson vid campingen kvällen 7 juli

Jag vid campingen kvällen 7 juli

Anna Wigenstorp och Hanna Wigh på stranden vid campingen kvällen 7 juli

Vy över havet vid campingen kvällen 7 juli

Vy över havet vid campingen kvällen 7 juli

Vy över havet vid campingen kvällen 7 juli

Fortsättning följer i del 3…

Rekommenderas: Charlott Qvick (SDU) om miljöpolitik. Gustav Kasselstrand (SDU) i debatt om ungdomsarbetslöshet. William Petzäll i religionsdebatt. Kan bostadskrisen lösas? Seminarium med William Hahne (SDU).