För några få timmar sedan nåddes jag av en minst sagt upprörande nyhet. Min partikamrat Gustav Kasselstrand (ordförande för SDU) bevistade tillsammans med flera andra från vårt ungdomsförbund den Ljusmanifestation för öppenhet, demokrati och engagemang som SSU arrangerade på Sergels torg för att hedra dödsoffren i Norge. En manifestation som enligt vad som anges på SSU:s hemsida hade detta syfte:

Vi vill visa att vi är många som lider med det norska folket och står upp för värderingarna om öppenhet, tolerans och mångfald.

Trots vackra ord om öppenhet, tolerans och mångfald nekades Gustav att, i likhet med övriga ungdomsförbund, få tända ljus på scenen för att visa deltagande. Istället tände han därför ett ljus efteråt, tillsammans med allmänheten. Vilket fick till resultat att en del av de närvarande SSU:arna diskuterade huruvida hans ljus alls skulle få tändas, eller stå kvar efter tändning. Som om det ens skulle behöva diskuteras!!! Nåväl, ljuset fick stå kvar…

Det är så jag knappt kan tro att det här är sant. Faktiskt så kan jag fortfarande bli förvånad över vansinnet i detta samhälle som för varje dag alltmer påminner om en diktatur istället för en demokrati.

Är det på det här sättet SSU vill visa öppenhet? Är det på det här sättet de vill stärka demokratin? Är det så här de står upp för mångfald? Har SSU över huvud taget gjort sig förtjänta av att kallas för ett Socialdemokratiskt ungdomsförbund? Nej, jag anser inte det. För det de gjorde idag var att spotta på demokratin.

Om de verkligen menar ett enda ord av vad de säger så är det på tiden att de börjar med att rannsaka sig själva. Hur mycket är prat om tolerans, öppenhet och mångfald värt om det i praktiken bara ska gälla för de som tycker likadant som en själv? Är inte själva poängen med att värna tolerans, öppenhet och mångfald att acceptera olikheter, att visa respekt och omtanke även för de som har andra åsikter? Hur ska ett öppet samhälle kunna uppmuntras genom att de som har en avvikande mening gång efter annan kränks och utsätts för andra otrevligheter? Enligt mig är ju detta den raka motsatsen till att uppmuntra öppenhet. ”Tyck som oss eller håll tyst om dina avvikande åsikter. Annars får du stå ut med att bli negativt särbehandlad.”

Det är hög tid att SSU (och även vissa andra ungdomsförbund) slutar uppvisa ett föraktfullt beteende mot människor vars åsikt de inte delar. Om inte annat så för att vara goda förebilder. Vill man motverka hat, intolerans och gruppmotsättningar och värna demokratin så gör man det inte genom att kränka och visa förakt. Man gör det genom att behandla andra så som man själv vill bli behandlad.

UPPDATERING:

Även i Gävle nekades SDU enligt denna artikel att delta i en manifestation. Alla ni som brukar anklaga oss för att inte visa vårt avståndstagande lika mycket oavsett vem gärningsmannen är bör därför tänka till lite nu. Ni ser vad som händer när vi vill visa vårt avståndstagande. Antingen så får vi inte, eller så kränks och hotas vi för att vi försöker. Jag har, bara som ett exempel av många, fått veta att det bara finns ett straff för sådana som mig, för att jag skrev en artikel i vilken jag fördömde alla former av våldsbejakande extremism och framförde mitt deltagande till alla drabbade.

Så hur ska ni ha det? VILL ni verkligen att vi ska fördöma alla typer av extremism lika mycket så låt oss då göra det!! Säg inte att det var fel av oss att fördöma det islamistiska dådet i Stockholm i december med motiveringen att vi bara gjorde det för att ”hetsa mot muslimer” som ni så gärna kallar det, för att nu, när vi fördömer även detta dåd, helt plötsligt försöka vägra oss rätten att göra det! Vad är problemet? Vill ni avsiktligt försöka få det att framstå som att vi inte fördömer detta lika mycket? Jag kan inte låta bli att undra…

Läs mer: SDU:s hemsida, DN, SvD

