Jag hade aldrig trott att det skulle behövas ett sådant här inlägg, men jag hade fel. Hädanefter gäller dessa regler för de som vill kommentera i min blogg:

1. Alla former av nedsättande epitet/personangrepp leder till att kommentaren inte godkänns. Visa respekt för dina meddebattörer och även för människor som du skriver om genom att förhålla dig saklig och genom att använda ett vårdat språk.

2. Att anklaga namngiven person för något utan att bifoga bevis för att det som hävdas är sant kallas för förtal och leder till att kommentaren inte godkänns.

3. Upprepade osakligheter och byggande av halmgubbar leder till en varning. Om inte denna respekteras godkänns inte fler kommentarer.

4. Den som anklagar mig för något är också den som åläggs att bevisa att det är sant. Oskyldig tills motsatsen bevisats brukar det sägas och hädanefter gäller det även i min blogg. Kalla mig alltså inte för rasist eller dylikt trams utan att också kunna visa att jag är det.

5. Har ni kritik att framföra mot mina partikamrater så gör det till dem direkt, inte till mig här i bloggen. Jag kan inte föra deras talan.

6. Alla former av hot, trakasserier och ofredanden som framförs polisanmäls omedelbart.

Jag hoppas nu på att hädanefter kunna se en klar höjning på den nivå som diskussioner ibland förs på i denna blogg, och jag hoppas också på att slippa bli förbannad eller ledsen var och varannan gång jag hittar nya kommentarer som väntar på att modereras.

