Har ägnat en stund av kvällen åt att debattera med Alexander Bengtsson (Expo och Nyheter 24) på Twitter. Det hela resulterade i att Alex omnämnde mig (och Chang Frick) i ett blogginlägg på Nyheter 24. Och SJÄLVKLART återger han något helt annat än vad som sagts i debatten. I sitt blogginlägg skrev han först följande :

Jag kunde inte låta bli att fråga de nya twittrarna om hur de hade tänkt att lösa det här med den så kallade ”islamiseringen”. Många svar fick jag. Av bland andra två gamla twittrare. Chang Frick som är en av få SD:are som är ärlig med att han jobbat för Politiskt Inkorrekt och Therese Borg. Frick skrev att han ville assimilera alla. När jag frågade honom vad han skulle göra med dom som inte lät sig assimileras backade han ur. Therese Borg ville skapa gemenskap. Men när jag frågade vad hon skulle göra med dom som inte vill vara med i gemenskapen så sa hon att det kunde man inte svara på då handlade det om individnivå.

När jag meddelade att han felciterat mig och krävde ändring blev hans formulering istället den här:

Jag kunde inte låta bli att fråga de nya twittrarna om hur de hade tänkt att lösa det här med den så kallade ”islamiseringen”. Många svar fick jag. Av bland andra två gamla twittrare. Chang Frick som är en av få SD:are som är ärlig med att han jobbat för Politiskt Inkorrekt och Therese Borg. Frick skrev att han ville assimilera alla. När jag frågade honom vad han skulle göra med dom som inte lät sig assimileras backade han ur. Therese Borg ville skapa gemenskap. Men när jag frågade vad hon skulle göra med dom som inte vill vara med i gemenskapen så svarade hon att det är typ OK om enskilda individer inte är med i gemenskapen.

Och här nedan kan ni se debatten i sin helhet, med alla inlägg i den turordning de skrivits på Twitter. Någon som anser att hans versioner av vad jag skrivit (eller han slutsats om att Chang backat ur) är rättvisande? Förmodligen inte…

Alex skriver: @ChangFrick Men hur ska ni lösa islamiseringen? Vad ska ni göra med de som inte blir svenskar? Ni ville ju ha twitterdebatt. Bra det gick

Jag skriver: @alexbengtsson @ChangFrick Islamiseringen löser vi genom att säga nej till anpassning av samhället till islamistiska levnadsregler.

Alex skriver: @ThereseBorg Okej. Borde ni inte vara mer konsekventa och gå på alla religioner då?

Jag skriver: @alexbengtsson Jo. Om de inskränker demokratin och jämställdheten i samhället så bör vi det.

Alex skriver: @ChangFrick Låt inte som en politiker från 7-klövern nu. Vad ska du göra med dom inte assimileras enl. er ”öppna svenskhet”?

Jag skriver: @alexbengtsson @ChangFrick Det handlar inte om åtgärder riktade mot enskilda individer. Det är frågan om vilka signaler vi ger, om vision.

Alex skriver: @ThereseBorg Ok, bra där. Vad är visionen då? Och om man inte delar den visionen?

Jag skriver: @alexbengtsson Motfråga: Vem har inte en vision om att vara en del av en större gemenskap? Vår vision är nämligen, förenklat, gemenskap.

Alex skriver: @ThereseBorg Min vision kallas samexistens. Att man ska få vara den man är. Så vad ska ni göra med dom som inte vill va med i er gemenskap?

Jag skriver: @alexbengtsson Det handlar inte om ”vår ” gemenskap, utan om samhällelig gemenskap. Vem vill inte vara en del av den?

Alex skriver: @ThereseBorg Och vad ska ni göra med dom som inte infogas i den ”öppna svenskheten”?

Jag skriver: @alexbengtsson Du upprepar dig. Inga åtgärder mot enskilda individer har jag redan svarat. Samhället ska ge signaler, det räcker.

Alex skriver: @ThereseBorg Vilka är signalerna? Vad ska vi göra med dom som inte lyder dessa signaler? Sorry, men till slut hamnar du på individnivå

Jag skriver: @alexbengtsson Svårt att besvara på twitter. För mycket att skriva. Men läs min (ironiskt skrivna) grundtanke här: thereseborg.wordpress.com/2010/06/29/val…

Alex skriver: Fortsätter städa nu. Har ännu inte fått ett konkret svar på vad PI-trollen vill göra med dom som inte assimileras och som är sv. medborgare

Jag skriver: @alexbengtsson Svårt att förstå att konkret svar saknas för att vi inte föreslår åtgärder mot individer, vilket är vad du efterfrågar?

Alex skriver: @ThereseBorg Jag vill vad ni ska göra med dom som hamnar/ väljer att vara utanför gemenskapen? Det är en relevant fråga så svara, Therese!

Jag skriver: @alexbengtsson Mitt svar är fortfarande att vi inget ska göra mot de personerna. Kan jag vara tydligare?

Alex skriver: @ThereseBorg Så om man inte passar in/vill passa in i gemenskapen så är det ändå OK för er? Har du läst ert partiprogram?

Jag skriver: @alexbengtsson Målet är att bli en del av samhället, ha samma värdegrund, rättigheter och skyldigheter som andra. Så, OK, men inte önskvärt.

Alex skriver: @ThereseBorg Samma värdegrund, säger du. Vad är det för värdegrund? Nationalistiska principen?

Jag skriver: @alexbengtsson Vår svenska (västerländska) demokratiska värdegrund.

Alex skriver: @ThereseBorg Ok. Vad innebär den då?

Jag skriver: @alexbengtsson Och nu lämnar jag datorn. Återkommer senare ikväll om du vill fortsätta debatten.

Chang skriver:@alexbengtsson Satt i bilen innan, men kan skriva en bloggpost ang din fråga…

Alex skriver: bloggar på @Nyheter24 om när Politiskt Inkorrekt-skribent kom ut som apparteidanhängare: http://korta.nu/m6fnz #svpol

Jag skriver: @alexbengtsson Du har felciterat mig. DU har pratat om individer, JAG har sagt att samhället ska ge signaler, inget annat. Rätta till tack!

Jag skriver: @alexbengtsson Citat: ”Du upprepar dig. Inga åtgärder mot enskilda individer har jag redan svarat. Samhället ska ge signaler, det räcker.”

Alex skriver: @ThereseBorg Sorry. Har ändrat. Det blir ju ännu värre då.

Jag skriver: @alexbengtsson Kan inte se någon ändring.

Jag skriver: @alexbengtsson Ser ändringen nu. Och du väljer uppenbarligen att vinkla och ta ur sitt sammanhang, precis som väntat. Ohederligt.

Jag skriver: @alexbengtsson Är det något fel i att citera mig?

Alex skriver: @ThereseBorg Jag kan absolut citera dig. Men nu sitter jag med iphonen och då är det knepigare.

Jag skriver:@alexbengtsson Då kanske du kan åtgärda det sen då? Utan fler vinklingar? Motbevisa mina fördomar om reportrar på Expo så är du snäll 🙂

Får väl se om fortsättning följer… men utifrån läget just nu så rekommenderar jag att Alexander Bengtsson går en kurs i läsförståelse, och en i hederlighet, om han tänkt fortsätta som journalist. Tror att det skulle göra hans artiklar något mer både sanningsenliga och läsvärda.

Ny ordväxling:

Alex skriver:@ThereseBorg Men snälla Therese. Du har ju skrivit som du har skrivit och inlägget handlar främst om Mats.

Jag skriver: @alexbengtsson Ja snälla Alex.Jag har skrivit som jag har skrivit och inget annat. Så då kan du väl bara återge det istället för att vinkla?

Alex skriver: @ThereseBorg Jag återger ju faktiskt vad du har skrivit. Ska skriva ett om dina ideologiska eskapader oxå men nu tänkte jag kärnfamilja mig

Jag skriver: @alexbengtsson Jepp. Men taget ur sitt sammanhang och vinklat. Kan du försöka vara saklig i nästa inlägg? Eller är det för svårt?

Alex skriver: @ThereseBorg Saklig är en definitionsfråga när det kommer till SD eftersom ni bara är förmögna att se på världen ur ert perspektiv.

Jag skriver: @alexbengtsson Kan du inte komma på något lite mer originellt? För övrigt, visa (utan lögner) att det är så, istället för att bara påstå.

Alex skriver: @ThereseBorg Jag tror inte på assimilering. Det är en utopi. Jag tror på samexistens och inte heller på den signalpolitik som du förespråkar

Jag skriver: @alexbengtsson Då får du tro på ditt och jag på mitt. Deal?

Alex skriver: @ThereseBorg Absolut. Leve konfliktsamhället där gemenskapen är att folk får ha olika åsikter, identiteter, religion osv!

Jag skriver: @alexbengtsson Instämmer i allt utom det där med konflikterna. För gott om sådana, av för allvarlig karaktär.