Nu har jag fått svar från Metall angående utbildningen de tänker hålla om SD i Eskilstuna 9 maj. Jag har till och med fått flera svar, från två olika personer. Eftersom jag vet att ni väntar på besked så avlägger jag rapport direkt.

Jag är inte helt nöjd med svaren jag fått, men det har gått bättre än jag trodde. Som väntat får jag inte delta under den dagslånga utbildningen, men är välkommen att delta under en kortad version av utbildningen som är öppen för allmänheten och som hålls i ABF-huset kl. 18.00 samma dag. Jag får vara glad för det lilla antar jag…

Anledningen till att jag inte får närvara under dagens långa utbildning anges vara att det inte kommer ”…att finnas utrymme eller tid för Sverigedemokratiska representanter.” Tydligen går det alltså inte att få fram utrymme eller tid nog för mig att svara på några frågor trots att det är drygt två månader kvar till utbildningen. Borde ju räcka med att lägga till en kvart eller så för frågestund men nej, det går visst inte.

Metall  har vidare bemött min önskan om att få komma dit i egenskap av förstahandskälla genom att hänvisa till att Expo brukar använda förstahandskällor som exempelvis avhoppade SD:are, vårt eget principprogram eller våra egna uttalanden som utbildningsmaterial.Därutöver har de föreslagit oss SD:are ”att ni skapar egna internutbildningar eller andra aktiviteter om ni vill synas.

Mitt svar på detta med källor och egna aktiviteter och var följande:

När det gäller detta med att skapa egna internutbildningar eller andra aktiviteter för att synas så gör vi sådant ideligen. Men jag kan inte riktigt förstå vad det har med saken att göra. Nu är det ju ni i Metall som tagit initiativ till att synliggöra oss, inte vi i SD. Och om vi nu ska synliggöras på ert initiativ så borde det vara självklart att vi också finns på plats! Allt jag ber om är att få närvara för att kunna svara på frågor som dyker upp med anledning av det som sägs om oss, jag har på intet sätt haft för avsikt att komma dit för att föreläsa och ta upp all er tid.

Jag måste också tillägga att jag känner mig tämligen övertygad om att ni i Metall skulle ha en liknande önskan om vi i SD bjöd in våra medlemmar till en utbildning om er (bara er, inte alla andra fackliga föreningar) och lät era avhoppade medlemmar samt en extern självutnämnd expert uttala sig om er, utan att ni ges chans att ge er syn på saken eller svara på de frågor som väcks. Ni skulle säkerligen känna att de perspektiv som framförs riskerar att bli väldigt ensidiga och att deltagarna i utbildningen löper stor risk att få en felaktig bild av Metall.

Jag har också frågat om det är okej att jag tar med mig en partikamrat på föreläsningen, eftersom den är öppen för allmänheten, och jag får väl se vad jag får för svar på det.

