Nu har det plötsligt gått ytterligare en dryg månad sedan jag skrev sist. Det har som vanligt varit en intensiv tid sedan sist jag skrev, inte minst för att valrörelsen är i full gång.

Inom kommunpolitiken har det hänt en hel del, både när det gäller det rent politiska och när det gäller utåtriktade aktiviteter. Och ännu mer är på gång, både när det gäller kommunpolitiken och rikspolitiken!

Nu på söndag har vi torgmöte i Klippan igen, och den här gången är det jag själv och Kent Ekeroth som är talare. Mer information om det (tid och plats) kan ni hitta här. Dessutom är en valdebatt mellan alla partier i kommunfullmäktige i antågande. Den 6/9 blir den av och jag hoppas på att kunna göra bra ifrån mig då.

Utöver det närmar sig valet, och för den som vill veta mer om vilka alternativ som finns har SVT bistått med både Pejl och Valkompassen. När det gäller Pejl så kan ni få kortfattad information om SD Klippans politik genom att klicka här.

Vill ni veta mer om mig som riksdagskandidat, vad jag har för åsikt i olika frågor på riksnivå, så kan ni se min profil här. Som framgår i profilen finns jag med på lista 1, alltså den som ni får via postutskick. Jag finns inte med på lista 2, som läggs ut i vallokalerna. Så alla ni som har kontaktat mig och vill personkryssa mig måste alltså ta med er den valsedel som ni får med posten när ni ska lägga er röst.

Det som hänt under senare tid är bland annat att jag som så många andra har varit med i ett kort radioinslag i P4 Kristianstad, när valpatrullen besökte Klippan. Jag fick då uttala mig om SD Klippans syn på tillgången till internet på landsbygden, och på tillgången till en hundrastgård i kommunen. Om någon mot förmodan är intresserad av att lyssna på inslaget så finns det här, vid tiden 1:12.

Utöver det har jag fått mer information om de flyktingförläggningar som troligen kommer att etableras i kommunen trots att förutsättningarna är fullkomligt urusla. Detta är ett resultat av de övriga riksdagspartiernas politik, och hur det ska gå att ta ansvar för dessa partiers beslut på riksnivå i lilla Klippan (som redan kämpar med en hårt ansträngd ekonomi) är för mig obegripligt. Det måste vara antingen skygglappar eller oförstånd som ligger bakom att det blivit på det här viset . Mer om detta med de eventuella flyktingförläggningarna kan ni läsa här.

Vi har också lämnat in ett budgetförslag för Klippan 2015 och fått det avslaget i KS, tillsammans med en del av våra motioner. Detta kan ni läsa om här.

Utöver det har vi anordnat ett Öppet hus så sent som i söndags, och under fredagen och lördagen fanns vi traditionsenligt på plats på Ljungbyheds Gammelmarknad. Det var två mycket positiva dagar som vittnar om att vi har starkare stöd än någonsin förr! Ni kan läsa mer om marknaden här.

För övrigt är jag precis som så många andra väldigt nedslagen och frustrerad av de besked som kommit från både Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven på sistone. Båda är beredda att skära i biståndet för att kunna öka mottagandet av asylsökande i Sverige, och nödvändiga satsningar inom Sverige verkar ha låg prioritet i jämförelse. 48 miljarder utöver det som redan är budgeterat för mottagande av asylsökande är en enorm summa, som dessutom utelämnar många övriga kostnader.

Omvandla summan till lärartjänster, till sjukvårds – och omsorgspersonal, och det blir konkret vardag av siffrorna. Hur mycket kostar elevassistenten som ditt barn skulle behöva? Kanske en halv miljon om året.

Hur mycket kostar några extra undersköterskor inom äldreomsorgen på boendet där din förälder idag vårdas? En miljon, eller kanske två.

Samtidigt som vi kan läsa i tidningen om att många äldre svälter i Sverige och kommer att dö av svält snarare än av ålderdom, finns det tydligen ingen gräns när det gäller hur mycket pengar vi kan lägga på migrationspolitiken. På barnen, ungdomarna, de äldre, de som har en funktionsnedsättning, och många andra, finns inte mycket alls att lägga. Men vi kan tydligen lägga ytterligare 48 miljarder på att hjälpa några få medan vi låter andra dö eller leva i yttersta misär. 

Övriga partier i riksdagen förespråkar en migrationspolitik som leder till detta:

  • att färre räddas till livet än som skulle kunna räddas genom att istället rikta biståndet rätt.
  • att det ekonomiska utrymme som krävs för nödvändiga välfärdssatsningar inom Sverige, för att rädda ännu fler liv och kunna ge lite livskvalitet och förhindra lidande, uteblir.

Det är ert eget val. Ni väljer vad ni röstar på. Men i min värld är det väldigt självklart att min dotter ska få en bra skolgång, samtidigt som mina föräldrar ska få bra vård när de inte längre kan klara sig själva, samtidigt som vi ska rädda liv ute i världen. Så många liv som möjligt. Och bidra till uppbyggandet av fler demokratiska välfärdssamhällen.

Om det är självklart även för er så finns det bara ett parti att rösta på: Sverigedemokraterna.

På återseende

// Tess