Nu ska jag skriva några rader igen, innan det gått otaliga veckor. Det blir ett lite kortare inlägg den här gången eftersom det inte hunnit hända så mycket sedan sist.

Först kan jag berätta att vi höll torgmöte i Klippan i söndags.

Jag inledde med att i korthet beskriva vad det innebär att vara ett socialkonservativt parti, och passade också på att bemöta en del av de felaktiga anklagelser som partiet ofta möts av.

Jag talar på Allétorget i Klippan

Jag talar på Allétorget i Klippan

Därefter ägnade jag en stund åt att presentera vårt lokala valmanifest och berörde därmed satsningar på barn och unga, på äldre, på landsbygden och på demokratin, samt ett fortsatt nej till mottagande av asylsökande i Klippan.

Jag lämnade sedan över ordet till riksdagsledamot Kent Ekeroth som under sitt medryckande tal bjöd på många fakta och många kloka ord angående migrationspolitiken på riksnivå. Han berörde de ekonomiska och tungt vägande aspekterna, men betonade också vikten av att tala om de kulturella aspekterna.

Kent Ekeroth talar på Allétorget i Klippan

Kent Ekeroth talar på Allétorget i Klippan

För att vara en regnig söndagseftermiddag var uppslutningen god. Det var många som dök upp för att lyssna på mig och Kent, och budskapet verkade tilltala de allra flesta. Många stannade kvar efteråt för att få byta några ord, ställa frågor, eller få vara med på bild med någon av oss.

Det fanns bara ett enda negativt inslag, och det var i form av förtroendevalda kommunpolitiker som tydligen hellre uppför sig oförskämt än tar en saklig debatt.

Trots att det fanns möjlighet att stanna kvar i efterhand för att ifrågasätta eller debattera sakpolitiken valde dessa förtroendevalda att inte utnyttja den möjligheten. Istället ställde de sig med ryggen emot som en tyst protest, och när Kent talade gick politiker från Kristdemokraterna över alla gränser genom att sätta på sig skyltar med ett otroligt respektlöst och barnsligt budskap.

Sandlådenivå

Sandlådenivå

IMG_2630

Dessa kommunpolitiker kunde ha bemött både mig och Kent med argument, kunde ha stannat kvar och lagt fram fakta för att visa att vi har fel i det vi säger. Det gjorde de dock inte. Anledningen är förstås att de inte har dessa argument, för att fakta visar att det som jag och Kent sade är sant.

Det är verkligen tragiskt. Somliga av Klippans kommunpolitiker klarar inte av att fakta talar emot dem. Desperationen infinner sig, och de kan tydligen inte komma på något mer intelligent och konstruktivt än att vända ryggen till på ett respektlöst sätt, eller att sätta på sig tramsiga skyltar med budskap som på intet sätt hör hemma i ett politiskt forum utan som snarare är att se som ett rent personangrepp.

En gissning är att det inte är vi sverigedemokrater som förlorar på att de uppför sig på det viset. Tvärtom är det de själva som kommer att förlora på det. För vem vill lägga sin röst på partier som i brist på argument hänfaller åt något som närmast kan liknas vid mobbing i sandlådan?

 

Utöver torgmötet är det värt att nämna några ord om att vi nu skickat ett brev till Migrationsverket angående de påtänkta förläggningarna för asylsökande här i Klippan. Som jag berättat tidigare har övriga partier i Klippans kommunfullmäktige meddelat att de inte vill gå samman med oss och skriva ett brev till Migrationsverket och trycka på om att det inte ska etableras några förläggningar för asylsökande i kommunen. Detta ställningstagande från övriga partier kvarstår så nu har vi gjort slag i saken, ensamma.

Vi har skrivit till Migrationsverket och vädjat om att de ska hörsamma oss, och brevet bör komma fram till dem imorgon.Vi har visserligen inget större hopp om att brevet kommer att påverka, men vi vill åtminstone försöka. Läs brevet nedan som pdf.

Angående flyktingförläggningar i Klippans kommun

 

Det var allt för ikväll. Jag återkommer!