Efter mycket om och men kommer nu till sist ett lite utförligare inlägg om händelserna under politikerveckan i Almedalen. För att undvika att inlägget blir alldeles för långt för att någon ska orka läsa så delar jag upp det i flera delar. I denna första del bjuder jag på händelser och foton från lördagen till tisdagen. När det gäller fotona vill jag dock påpeka att jag själv visserligen har tagit många av dem, men att jag också haft hjälp från andra. De som bidragit till fotona i detta inlägg, och som ska ha stort tack för det, är Henrik Gustafsson, Anna Wigenstorp, Alexandra Brunell och en anonym men skicklig fotograf.

Lördag 2 juli:

Som jag redan tidigare berättat gav jag mig av hemifrån redan på lördagseftermiddagen. Tåget transporterade mig till Stockholm, där jag slöt upp med ett antal partikamrater på riksdagskansliet för att åka med dem i bil till Nynäshamn och därifrån med färjan till Visby.

Färjan gick kl. 23.30 på kvällen, så först vid 03.30 på morgonen kom vi fram till Norderstrands camping där tio små (och då menar jag små!) men ganska mysiga stugor väntade på oss Sverigedemokrater. Dimmigt och kallt och rått var det när vi kom fram (det höll tyvärr i sig ända nästan oavbrutet till onsdagen), men det trista vädret uppvägdes av ljudet och doften från havet som låg knappt hundra meter ifrån stugorna. Jag har saknat ljudet av vågorna ända sedan jag kom hem för en vecka sedan…

På väg mot riksdagskansliet 2 juli

På väg mot riksdagskansliet 2 juli

Håkan Borg, Charlott Qvick och Mikael Valtersson på riksdagskansliet 2 juli

Håkan Borg och Charlott Qvick redo för avfärd till Visby. Bilden tagen utanför ledamotshuset 2 juli

Mikael Valtersson redo för avfärd till Visby. Bilden tagen utanför ledamotshuset 2 juli

Söndag 3 juli:

Resultatet av den nattliga resan blev förstås att första dagen på Gotland inleddes med trötthet, efter att vi alla bara sovit i några få timmar på söndagsmorgonen. Men vi lät inte tröttheten stoppa oss, utan tog en tur in till Visby för att se oss omkring och leta rätt på platsen där vårt tält skulle ställas upp. Vi såg dessutom till att handla mat för att ha något ätbart i stugorna, och så höll vi ett ledningsgruppsmöte på kvällen för att planera inför måndagens aktiviteter.

Sent på söndag kväll anlände också fler partikamrater till campingen, däribland Hanna Wigh som blev min ”rumskompis” för resten av veckan. En mycket bra rumskompis kan jag tillägga. Aldrig förr har jag väl haft så kul… till och med när jag ägnade mig åt tråkiga saker så som disk och städning!

Norderstrands camping 3 juli

Norderstrands camping 3 juli. Mellan träden, ovanför biltaket, borde havet synas tydligt. Men det var för dimmigt, havet hördes mer än syntes.

Charlott Qvick och Daniel Assai på Norderstrands camping 3 juli

Håkan Borg, Daniel Assai, Christian Staaf och Charlott Qvick på Norderstrands camping 3 juli

Dimma över havet vid campingen 3 juli

Måndag 4 juli:

På måndagen påbörjades SD:s aktiviteter på allvar. Dagen inleddes med att vårt tält ställdes upp på andra sidan vägen från Almedalsbiblioteket sett, och det bemannades sedan dagarna igenom med flitigt arbetande partikamrater som dels sålde saker från SD:s butik, dels delade ut flygblad, och dels svarade på besökares frågor. Vi i SD-Kvinnor såg också till att befinna oss i tältet mellan kl. 13-14 dagligen för att svara på frågor och dela ut våra flygblad.

Måndagskvällen ägnade jag själv och några partikamrater åt att först lyssna på Fredrik Reinfeldts tal. Tråkigt att behöva säga det, men talet var så trist och intetsägande att vi gav upp efter en stund och gick vidare. Istället hamnade vi på ett seminarium med Lisa Bjurwald, om hennes bok Europas skam. Rasister på frammarsch. Som väntat dröjde det inte lång tid förrän SD kom att bli ämnet för diskussion, och som jag tidigare nämnt var det ingen måtta på alla dumheter som sades om oss. Ett tag var jag så upprörd att jag nästan fick hålla i mig i bänken jag satt på för att inte fara upp och livligt invända mot allt som påstods. Som t ex att SD är främlingsfientliga, att SD är islamofober (Lisa Bjurwald vidareutvecklade det sedan till att kalla oss för muslimofober, och där någonstans höll jag och flera med mig på att explodera. Något så urbota dumt tror jag aldrig förr att jag har hört!), att SD stigmatiserar vissa grupper, att SD har nazistiska kopplingar. Ja ni vet utan att jag behöver vidareutveckla, ni har väl precis som mig hört alltihop till leda.

Nämnas bör dock att Lisa Bjurwald gjorde ett riktigt rejält övertramp som inte så lätt kan ignoreras, och som fick väldigt tråkiga konsekvenser. Jag har i alla fall väldigt svårt att tro att det som skedde inte hade någon koppling till vad hon sa på seminariet. Hon anklagade nämligen Stellan Bojerud för att ha skrivit något nazistiskt i ett blogginlägg. Vi satt allihop som frågetecken och undrade vad i hela världen hon pratade om. Och när vi nu i efterhand fått se blogginlägget så är vi ännu mer frågande. Kopplingen till nazism lyser nämligen med sin frånvaro. Det som tyvärr inte lyser med sin frånvaro är reaktionerna från vissa illasinnade personer som bara två dagar efter seminariet försåg Bojeruds ytterdörr med målarfärg… Läs mer i Stellan Bojeruds eget blogginlägg.

En slump? Jo så kan det vara. Men troligare är att det har en direkt koppling till att Lisa Bjurwald ägnade ca 30 minuter åt stigmatisering av en grupp människor (SD:are), och i samband med det också grundlöst anklagade en oskyldig individ för att hysa nazistiska åsikter. Mycket olustigt alltihop. Och exempel på en vidrig dubbelmoral. Om nu inte grupper ska stigmatiseras (vilket jag ju håller med Lisa Bjurwald om), hur kan det då vara acceptabelt att hon ägnar sig åt just det som hon fördömer?!

När seminariet väl var över var det relativt sent på kvällen, så vi begav oss till O´Learys för att äta middag och varva ner. Och det blev en mycket trevlig kväll, med intressanta samtal och många goda skratt. Dock slog tröttheten till ganska snart, så vid midnatt gav jag upp och tog en långpromenad längs havet hem till campingen för att sova.

Hanna Wigh vid Norderstrands camping 4 juli 2011

Bengt Malmberg, Christian Staaf, Håkan Borg, Markus Wiechel och Hanna Wigh vid SDs tält utanför Almedalsbiblioteket 4 juli

Hanna Wigh och Mikael Valtersson vid SDs tält utanför Almedalsbiblioteket 4 juli

Oscar Sjöstedt, Erik Almqvist, Michael Axelsson, Charlott Qvick, Christoffer Dulny mfl vid SDs tält utanför Almedalsbiblioteket 4 juli

Vy över havet under en kort stund fri från dimma 4 juli.

Henrik Gustafsson, Kim Fredriksson, Robert Stenkvist, William Petzäll, Markus Wiechel, Jörgen Fogelklou, Hanna Wigh och Christian Westling på seminarium om Lisa Bjurwalds bok Europas skam. Rasister på frammarsch 4 juli

Seminarium med Lisa Bjurwald om hennes bok Europas skam. Rasister på frammarsch 4 juli

Middag på O´Learys 4 juli. Runt bordet sitter Christian Staaf, Josef Fransson, Henrik Gustafsson, Björn Söder, Bengt och Lena Malmberg, Christian Westling, Hanna Klintenheim Hansson, Anna Wigenstorp, Wiliam Petzäll, Hanna Wigh och Mikael Valtersson.

Middag på O´Learys 4 juli. Runt bordet sitter Christian Staaf, Josef Fransson, Henrik Gustafsson, Björn Söder, Bengt och Lena Malmberg, Christian Westling, Hanna Klintenheim Hansson, Anna Wigenstorp, Wiliam Petzäll, Hanna Wigh och Mikael Valtersson.

Nattpromenad genom Visby, på väg hem till campingen 4 juli

Vy över havet på väg hem till campingen 4 juli. Tyvärr en ganska dålig bildkvalitet…

Vy över havet på väg hem till campingen 4 juli. Tyvärr en ganska dålig bildkvalitet…

Tisdag 5 juli:

Tisdagen infann sig snart, och så gjorde också den värsta nervositet jag kan minnas att jag upplevt i hela mitt liv. Det var nämligen dags för mig att hålla mitt livs allra första tal (om jämställdhet och genus) på tisdagseftermiddagen. Jag ägnade hela förmiddagen åt att försöka förbereda mig, men var så nervös att jag knappt ens kunde koncentrera mig på att memorera vad jag skulle säga. Och innan jag visste ordet av var det dags att åka in till Visby för att tala. Fanns inte mycket annat att göra när allt var klart än att grabba tag i mikrofonen, be en bön till guden jag inte tror på, och sätta igång.

Jag överlevde 😉 Och det gick faktiskt ganska bra. Vid ett tillfälle kom jag av mig helt, fick total blackout och hade ingen aning om vad jag skulle säga. Och några av de saker som jag tänkt säga glömde jag bort när jag väl kom igång igen. Men trots dessa små missar var jag ändå relativt nöjd. Det kunde garanterat ha gått sämre! Om ni håller med mig återstår att se… SD Webb TV filmade alltihop, så om någon vecka eller två kommer ni att kunna se det.

Efter talet kan jag lova att jag var totalt utmattad. Kanske låter löjligt, att bli utmattad av att stå och prata i några minuter. Men jag antar att det var nervositeten som gjorde det. Kände mig verkligen helt kraftlös. Så särskilt mycket mer nytta lyckades jag inte göra under eftermiddagen. Istället varvade jag ner en stund i lugn och ro vid stugan, och ägnade sedan resten av kvällen åt att umgås med alla trevliga partikamrater som kom till campingen för att grilla ihop med oss som bodde där. Sedan slog jag ihop som ett korthus i sängen bortåt natten och sov gott i några timmar.

Jag på Norderstrands camping 5 juli

Vid SDs tält utanför Almdalsbiblioteket 5 juli

Förberedelser inför mitt tal på Donners plats 5 juli. Med på bild är bl a jag själv, Daniel Assai, Hanna Wigh, Louise Erixon och Mikael Valtersson.

Förberedelser inför mitt tal på Donners plats 5 juli. Med på bild är bl a jag själv, Michael Axelsson, Björn Söder, Daniel Assai och Anna Wigenstorp

Förberedelser inför mitt tal på Donners plats 5 juli. Med på bild är bl a Daniel Assai, Björn Söder, Anna Wigenstorp och Louise Erixon

Jag och Anna Wigenstorp före mitt tal på Donners plats 5 juli

Michael Axelsson (SD Webb TV) är redo att filma mitt tal på Donners plats 5 juli

Kim Fredriksson och Adam Marttinen på Donners plats före mitt tal 5 juli

Björn Söder, William Petzäll och Anna Wigenstorp före mitt tal på Donners plats 5 juli

Hanna Wigh presenterar SD-Kvinnor och mig själv före mitt tal på Donners plats 5 juli

Jag håller tal om jämställdhet och genus på Donners plats 5 juli

Jag håller tal om jämställdhet och genus på Donners plats 5 juli

En del av publiken till mitt tal på Donners plats 5 juli

En del av publiken till mitt tal på Donners plats 5 juli

En del av publiken till mitt tal på Donners plats 5 juli

En SDUare som lyssnar till mitt tal på Donners plats 5 juli

Mikael Valtersson och Daniel Assai lyssnar till mitt tal på Donners plats 5 juli

Jag får en kram av Alexandra Brunell efter mitt tal på Donners plats 5 juli

Grillkväll på campingen 5 juli. Anna Wigenstorp, Kent Ekeroth och Henrik Gustafsson

Grillkväll på campingen 5 juli. Anna Wigenstorp, Björn Söder och Henrik Gustafsson

Grillkväll på campingen 5 juli. Jörgen Fogelklou

Grillkväll på campingen 5 juli. Bara jag

Grillkväll på campingen 5 juli. Hanna Wigh

Grillkväll på campingen 5 juli. Kent Ekeroth och Josef Fransson

Grillkväll på campingen 5 juli. Ulrica da Correggio och Erik Almqvist

Grillkväll på campingen 5 juli

Fortsättning följer i del 2… förhoppningsvis inom ett dygn.